14 Ocak 2017 Cumartesi

Borsada Kolay Yoldan Para Kaybetme Yöntemi

tudor
Sanırım sizin de etrafınızda aldığı hissenin sürekli düştüğünü söyleyen insanlar vardır. Bu sebepten dolayı benim bir hisse seçerken baktığım ilk şeylerden bir tanesi olan 200 günlük hareketli ortalamanın önemini anlatmaya çalışacağım bu yazıda.

2016 senesinin BİST için oldukça zorlu geçtiğini düşünüyorum. Bu zorlu süreci bazılarımız sermayesini arttırarak geçirirken; bazılarımız da borsa nereden bulaştım, zararımı kapatsam bir daha hayatta borsa oynaman minvalinde sözler söyleyerek geçirmişizdir. Bakkal hesabıyla BIST-100, 2016 senesinde yaklaşık olarak %10.5 (70.677-78.138) değer kazanmıştır. Aşağıda bazı hisseler paylaştım. Bu hisselerin fiyatının neden düştüğü ile ilgili yorum yapmayacağım. Fakat bu hisselerin ülkenin en fazla tanınan/bilinen firmalarına ait olması esasında bana bir şey söylüyor. Hisseyi alırken sadece adına bakarak alma! Bunu özellikle belirttim çünkü küçük yatırımcı için bir firmanın ismi, o firmanın hisse senedini almak için yeterli olabiliyor.

Esasında borsada hangi hisselerde kaybetme ihtimalinin yüksek olduğunu belirlemek için bir sürü yöntem vardır. Fakat ben bugün KISS (keep it simple stupid) mantığına uygun olarak, benim de ilk baktığım göstergelerden bir tanesi olan, 200 günlük ortalama ile ilgili örnekler vereceğim.

Hisse Adı Alış Tarihi (2016) Alış Fiyatı (TL) Yıl Sonu Fiyatı (TL) Alış Tarihi Maliyeti (TL) Yıl Sonu Hesabınızdaki Para Miktarı (TL) Değişim (%)
THY 04.01 7.23 5.01 10000 6929 -44%
CLEBI 27.04 32.14 23 10000 7156 -40%
DOCO 07.06 296.02 230.99 10000 7803 -28%
SKBNK 03.05 1.55 1.18 10000 7613 -31%
ULKER 18.10 20.56 16.16 10000 7860 -27%
PGSUS 04.01 17.45 14.15 10000 8109 -23%
BGFAS 16.05 13.38 9.87 10000 7377 -36%
KARSN 19.04 1.42 1.08 10000 7606 -31%

Yukarıdaki tabloda BİST-100 hisselerinin bazılarının belli tarihte alınması ve yıl sonuna kadar satılmaması halinde ne kadar zarar edileceği gösterilmiştir. Örneğin THY hissesini 2016’nın ilk borsa gününde alsaydınız, yıl sonuna kadar yaklaşık olarak %44 zarar etmiştiniz. Aşağıda bu hisselerin grafikeri yer almakta. “AL” diye belirttiğim yer yukarıdaki tabloda “Alış Tarihi” olarak yazdığım tarihler. Ayrıca grafiklerde ilgili hissenin 200 günlük hareketli ortalamasını gösteren eğrileri de görüyorsunuz.

THY
thy
CLEBI
clebi
DOCO
doco
SKBNK
skbnk
ULKER
ulker
PGSUS
pgsus
BGFAS
bagfs
KARSN
karsn

Grafiklerden ve tablodan da görüldüğü üzere (en iyi ihtimalle %23 zarar ediyorsunuz, yani paranızın 5te biri uçup gidiyor), bir hissenin fiyatı eğer 200 günlük hareketli ortalamasının altında ise ben o hisseyi almıyorum. Böyle olunca da aylardır bekledim ama neden benim hissem artmıyor gibi can sıkıcı düşüncelerden/beklentilerden kendimi koruyorum. Yine konu aynı yere geliyor esasında. Mutlaka Stop-Loss’a uyarım ben. Hisse eğer benim Stop-Loss olarak belirlediğim değerin altına düşmüşse gün sonunda hisseyi elimden çıkarırım. Neden gün sonu, çünkü gün sonu fiyatları baz alınıyor hisse fiyatı belirlenirken. Stop-Loss’a uyduğum için de bir hissenin fiyatı düşünce o hisseden almaya devam ederek ortalama düşürmem. Böylece paramı zarar etmemek için aylarda harcamam. Hatta tam tersini yaparım. Elimdeki hissenin fiyatı artıyorsa o hisseden daha fazla alırım. Böylece paramı daha fazla para kazanmak için harcarım. Sanırım son sözü benim değil, tüm dünyada kabul görmüş bir yatırımcının sözleri ile bitirmem 200 günlük ortalamanın neden çok önemli olduğunu anlatacaktır. Paul Tudor Jones:

“My metric for everything I look at is the 200-day moving average of closing prices. I’ve seen too many things go to zero, stocks and commodities. The whole trick in investing is: ‘How do I keep from losing everything?’ If you use the 200-day moving average rule, then you get out. You play defense, and you get out.” –Paul Tudor Jones, as interviewed by Tony Robbins

Her şeyden önce 200 günlük hareketli ortalamaya bakarım. Hisseler ve emtialar da dahil olmak üzere birçok şeyin sıfıra gittiğini gördüm. Yatırımın tüm numarası şudur: Her şeyi kaybetmekten nasıl kurtulurum? Eğer 200 günlük hareketli ortalamayı kullanırsanız kurtulursunuz. Hisse fiyatı 200 günlük hareketli ortalamasını altına düşerse hisseyi satarsınız ve her şeyi kaybetmekten kurtulursunuz. –Paul Tudor Jones’un Tony Robbins ile röportajı.

Not: Görseller, “Matriks” programı kullanılarak üretilmiştir.




Paylaş:

8 yorum :

  1. stop - loss ... ortalama düşürme özellikle yeni ve amatör yatırımcıların çok çok iyi öğrenmeleri gereken adımlar ama malesef bilen ve öğrenmek isteyen çok az .. stop-loss"un basit bir zarar kesmekten öte zamanında ve belli hedef sapması sonucu zarar etmekten kaçınma olduğunu zamanlamasının yaşamsal olduğunu bilmiyor çoğu sonra ben sattım uçtu hisse okuyoruz sürekli .. ortalama düşürme de aynen sizin değindiğiniz gibi daha da zarar etme olarak uygulanıyor .. THY çok iyi örnektir .. düşme kanalında maliyet düşürmeye çalışmak zararı büyütmektir .. sizin de vurguladığınız gibi maliyetli de olsa yükselen kanaldan karı büyütmek her zaman daha akıllıcadır .. soda enka tekfen aselsan bu yılın bu konu ile ilintili en güzel örneklerinden birkaçı. selamlar bst aym

    YanıtlaSil
  2. Dogru soze ne denir. Çok tesekkur ederim gerçekten yorumunuz icin. Saygılarımla.

    YanıtlaSil
  3. Buraya yeni üye oldum.2 yıldır borsadayım sayılır.ilk defa burada sakin,konuyu karıştırmadan,bilmeden niye geldin farzetmeyen,tane tane anlatan bir yazanla karşılaştım.Sağolun,ben burayı çok sevdim.

    Adsız

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten hoşgeldiniz ve umarim burası hepimizin işine yarayan bir forum olacak, olmaya devam edecek vb. Ayrica guzel sozleriniz icin cok tesekkur ederim.

      Sil
  4. ne güzel bi site açmışsınız çok yararlandım teşekkürlerimi sunarım.

    YanıtlaSil
  5. super olmus tesekkurler emeklerınız ıcın...

    YanıtlaSil