19 Ağustos 2017 Cumartesi

İzleyeceğim Hisseler-2017-3 ve Varant Seçimi

2017 üçüncü çeyreğinde hissesi olan varantlara yaklaşımım, bazı gözlemlerimi ve varantları nasıl seçtiğimi bu yazıda anlattım.

Bazı arkadaşlardan örneğin bir süredir ISCTR neden durmadan düşüyor ya da Tüpras veya KRDMR neden düşmek bilmiyor soruları aldım. Bence aşağıdaki liste bu sorulara bir nebze olsun cevap veriyor.

Öncelikli olarak aşağıdaki liste benim bilançoları inceleyerek çıkardığım bir liste (CANSLIM ile yapıldı). Bu listede olan hisselerin varantları var. Listede en yüksek puan alanlar benim yükseliş beklentim olduğu zaman ve yöntemime uyduğu zaman alacağım ilk alım varantları oluyor/olacak. Düşüşte ise en yüksek puan alanların satım varantlarını almayı en son tercih ediyorum/edeceğim ya da düşüşte en düşük puan alanların satım varantlarını ilk tercih ediyorum/edeceğim.

 
Hisse Senedi Puan Hisse Senedi Puan Hisse Senedi Puan
AKBNK           0.13 KCHOL           0.66 TUPRS           2.60
GARAN           0.01 SAHOL           0.15 PETKM           0.33
HALKB           0.14 SISE           0.35 TOASO           0.46
VAKBN           0.53 THYAO           0.65 EREGL           1.37
ISCTR         - 0.06 TCELL           0.83 KRDMD           2.01
YKBNK           0.05 TTKOM           1.86 EKGYO         - 0.33

Yukarıdaki liste esasında teknik analizciler için bir şey ifade etmiyor. Fakat ben yine hep aynı yerdeyim. Temel yoksa teknik hiçbir şey ifade etmez. Fakat bunu anlatamıyorsunuz. Dikkat ederseniz benim harmanlayarak kullanmaya çalıştığım 3 yöntem var (en aşağıda belirttim). Bu yöntemlerin temel ve teknik analizden ne kadar faydalandıkları aşağıda göstermeye çalıştım. CANSLIM görece olarak en az teknik analizden faydalanıyor örneğin.

Temel Analiz<-----------canslim------------darvas------------swing----------->Teknik Analiz

Bir başka önemli konu ise endeksin nasıl olduğuna ben önem veriyorum. Yani gemi su alıyorsa eninde sonunda sizin olduğunuz kamara da su alacaktır. Bu yüzden en iyi kamaradayım ya da benim hissem çok sağlam diye takılmıyorum. Mesela yukarı da TUPRAS benim değerlendirmemden en yüksek puan almış. Bu yüzden hisse bam bam aşağıya giderken oley ben de TÜPRAŞ var bana bir şey olmaz diye düşünmem/düşünemem.

Gün içi neden karar vermediğim soruluyor. Çünkü üzerimde stres varken yanılma payımın çok artacağını düşünüyorum. Ben her gün hem içerdeki hem dışardaki vadeliler dahil endekslere, tahvillere, dövize, petrole vs. bakarak inceleme yapıyorum. Ona göre varant alacak mıyım, tutacak mıyım veya satacak mıyım karar veriyorum. Gün içinde benim kararımı değiştiren olaylar major olaylar (11 Eylül saldırısı, Rus uçağının düşmesi gibi) değiştiriyor.

Varant değişim grafiklerini ben piyasa algısını görelim diye yayınlıyorum. Kesinlikle varant grafiklerine bakarak karar vermiyorum.

Yayınladığım grafiklerden yaptığım bir başka gözlemim de herhangi bir varantın alım-satım oranları çok sık değişiyor. Buradan ben piyasamızın çok fazla günü birlikçi olduğu sonucuna varıyorum. Belki bunun sebebi, varantların çok iyi kazandırma veya kaybettirme ihtimali olması. Yani örneğin Akbank hissesi %2 artmışsa bir varantçı Akbank'ın aldığı alım varantına göre %20'de kazanabilir, %100'de kazanabilir. Tabi Akbank'ın hissesi %2 artarken eğer varantçı satım varantı almış ise bu sefer de örneğin %20'de kaybedebilir, %100'de kaybedebilir. Tam tersi de doğru.

Bir diğer gözlem ise bence piyasanın tersine oynamak kavramını yanlış anladığı. Örneğin KCHOL düşüyorsa çoğunluk alım varantı alıyor. Yani yarın yükselişe geçerse ben dipten almış olayım alım varantını (Burada yazdım ama alım varantının fiyatı dayanak varlığın fiyatı artınca, azalınca azalır. Satım varantının fiyatı da hissenin fiyatı düştükçe artar, hissenin fiyatı yükseldikçe azalır). Bunu da anlamıyorum. Elbette ben anlasam ne olur anlamasam ne olur, bu da işin diğer tarafı. Ben ne yapıyorum:

1) Yöntemime göre karar veriyorum. Blogta yöntem yazan yerde var zaten hepsi
2) Bir varantçı ne kadar uzun vadeci olabilirse ben de o kadar uzun vadeciyim. Elbette varantın ömrü 3 ay gibi bir şey. Yani isteseniz de istemezseniz de varant ölüyor. Bu yüzden uzun vadeciliğinizde sınırlı oluyor. Varant ölünce ne yapıyorum? Örneğin Eregli artıyor ben de alım varantı aldım. Ereğli artmaya devam ediyor ama benim varantım öldü. Ölenin parasıyla yeni bir alım varantı alıyorum. Ta ki Eregli'nin düşeceğine kanat edene kadar. Bu sefer satım varantı alıp aynı yöntemi uyguluyorum. Bunun varantçılara ne kadar ters geleceğini ve bu yüzden onların çok "güzel" sözlerle beni eleştireceklerini biliyorum ama bana bu doğru geliyor. Bir itirafta bulunum hisse de de ben böyle bir yöntem izlerdim.

Gördüğüm bir diğer nokta piyasanın şu an çok duyarsız olması. Yaşı ya da okumaları yeten insanlar bilir ki piyasa her zaman böyle olmaz. Evet benim için de "trend is your friend" dir ama burada aklımızın üzerine oturarak karar vermemek gerekiyor. Yani şu an piyasanın görmezden geldiği birçok olay iki gün sonra görülmeye başlayacak. AB ile ilişkiler, FED faiz arttırımı, Kuzey Irak, Suriye konuları, vs. lütfen duyarsızlaşmayın.

Aşağıda, temel analiz kısmını bırakırsak, nasıl karar verdiğimi iki örnekle göstermeye çalıştım. Varantçılar bunu yapmaz genelde. Lütfen bunu varantçılara göstermeyin:) Onların gözünde aşağıdaki grafiklerde çizdiğim kutular arasında zaten dünyanın para kazanma şansı vardır ve benim yaptığım yanlıştır.

TUPRAS
ISCTR


Darvas tarafımla bakıyorsam, her iki çizdiğim kutunun dışına çıkmadan ben alım ya da satım varantı almam örneğin. Kutudan yukarı çıkarsa alım varantı, aşağıya çıkarsa satım varantını tercih ederim. Swing tarafımla bakıyorsam 5 günlük hareketli ortalaması 20 günlük hareketli ortalamasının üzerinde sürece alım, altında olduğu sürece satım varantı gündemimde olur. Eğer hisse olsaydı alıp-sattığım 10 günlük ortalamayı düşünürdüm.

Daha önce de yazdım yine yazayım. Benim televizyonum yok arkadaşlar. Herhangi bir forumda yazmıyorum ve hatta çook uzun zamandır forumları da okumuyorum. Fakat aynı varant grafikleri gibi piyasanın ne düşündüğünü anlamak için akşamları bilgisayardan televizyona bakıyorum. Orada konuşan insanların ne kadar doğru söylediğini söylemediğini, ne kadar iyi niyetli olup olmadıklarını tartışacak bir hadsizliğim yok. Fakat kararlarımı asla onlara göre vermiyorum ama çok faydalanıyorum onları izlemekten. Onlar en doğruyu da söylese, en yanlışı da söylese benim kararlarım bana aittir. Size de öyle yapmanızı tavsiye ederim.

Ben varantı nasıl seçiyorum, bununla ilgili video çekeceğimi söylemiştim. Örnek olması için bugün İş Varant sitesinden Turkcell’in alım-satım varantlarının fiyatlarını vs. aşağıya kopyaladım. Ben önce Excel’e alıyorum ve oradaki değerlerin en uygun olanlarını yeşile, en uygun olmayanları kırmızıya boyuyorum. Böylece daha rahat görebiliyorum. Aşağıda alım ve satım varantlarını duyarlılığına göre sıraladım.

SEMBOL
TİPD.VARLIKVADEPY ALIŞPY SATIŞDEĞİŞİMETKİN KALDIRAÇDUYARLILIKTETA
TCICB.V Alım TCELL 31.10.2017 0.64 0.66 -7.25% 6.4 0.0241 -0.0031
TCICC.V Alım TCELL 31.10.2017 0.14 0.15 -17.65% 11.81 0.0465 -0.003
TCICD.V Alım TCELL 31.10.2017 0.08 0.09 -11.11% 13.71 0.0675 -0.0024
TCICE.V Alım TCELL 31.10.2017 0.04 0.05 -20.00% 15.57 0.1106 -0.0018

SEMBOL
TİPD.VARLIKVADEPY ALIŞPY SATIŞDEĞİŞİMETKİN KALDIRAÇDUYARLILIKTETA
TCITZ.V Satım TCELL 31.10.2017 0.79 0.81 6.85% 7.18 -0.0283 0
TCIUP.V Satım TCELL 31.10.2017 0.37 0.38 8.82% 10.06 -0.047 -0.001
TCIUR.V Satım TCELL 31.10.2017 0.22 0.23 10.53% 11.55 -0.0738 -0.0012
TCIUS.V Satım TCELL 31.10.2017 0.07 0.08 16.67% 13.31 -0.2097 -0.0009

Yukarıda gördüğünüz değerler sabit değildir. Her gün değişir. Lütfen unutmayın.

Etkin Kaldıraç (Ayarlama): "Varantın ne ölçüde dayanak varlığa paralel şekilde hareket ettiğini gösterir. Yani dayanak varlıktaki %1’lik fiyat değişimine karşılık varantın fiyatındaki yüzdesel değişimin ne olduğudur."

Duyarlılık: "Varantın bir fiyat kademesi kadar hareket etmesi için dayanak varlığın maksimum ne kadar değişmesi gerektiğini gösterir."

Teta (Zaman Değeri Kaybı): "Varantın vadesinin dolmasına bir gün daha yaklaşıldığında, diğer tüm değişkenler sabitken, varant fiyatının ne kadar düşeceğini gösterir. Alım ve satım varantları için negatif değerdedir."



İnceleme yaparken kullandığım yöntemler:
CANSLIM
DARVAS
SWING
Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS
NOTLAR
- Veriler ve görseller “Matriks” programı ve İş Varant web sitesinden faydalanarak üretilmiştir.
- Resim buradan alınmıştır.
Paylaş:

3 yorum :

  1. GÜZEL BİR ÇALIŞMA EMEĞİNİZE SAĞLIK GRAFİKLERE ATTIĞINIZ KUTUNUN DIŞINA ÇIKMA HADİSESİNİ ENDEKS İÇİN DE YAPARSAK SANIRIM YÖN KONUSUNDADA EKSİKLİK KALMAZ DİYE DÜŞÜNÜYORUM...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, endeks için de aynı mantık geçerli))

      Sil
  2. Video'da geçen bir cümlenin doğrusunu öğrendim. İş Varant hafta sonlarını sayıyor yani takvim günü hesabı yapıyor. Deutsche Bank ise hafta sonunu 1 gün olarak kabul ediyormuş.

    YanıtlaSil