29 Nisan 2017 Cumartesi

İzleyeceğim Hisseler-2017-2

2017 yılı ikinci çeyreğinde izleyeceğim hisseler.

Ben evime döndüm ve hepinize MERHABA! 
Zorlu bir süreçti ve ilave işlerde üstüme alsam da evde olmak çok güzel. Bloga yazan ve/veya okuyan herkese GERÇEKTEN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİM. 

Bu arada hızlıca baktım bizim konustugumuz hisselerin birçoğu show yapmış:) Umarım kazanmışsınızdır. Sizlere söz verdiğim gibi hisse listesini güncelledim. 

Fakat artık hisse değil varant alıp satmaya karar verdim. Bununla ilgili bir yazıyı bugün yarın yayınlayacağım. Belki sizlerin de ilgisini çekebilir diye düşünüyorum.

Bu listeyi oluştururken bu blogta izlediğimiz "temel analiz" yöntemi olan CANSLIM'ı kullandım. Aşağıdaki yazdıklarım sadece yöntemin "A", "C", “D” ve “S“ maddesini içeriyor. Geçen dönem için yaptığım listeye gelen eleştirileri dikkate alarak biraz sadeleştirmeye çalıştım.

C=Current Quarterly Earnings (Son Üç Aylık Bilançodaki Hisse Başı Kar)

Açıklanan bilançoların 2015/12, 2016/03, 2016/06, 2016/09, 2016/12 ve 2017/03 dönemler için karlılığı (bilançodaki "Sürdürülen Faaliyetler Vergi Öncesi Kar/Zarar” kalemi) hesapladım. Sonra şirketlerin belirttiğim dönemlerdeki ödenmiş sermayesini baktım bilançodan (bir uyarıda bulunayım. Örneğin XXX firması bedelsiz hisse dağıttığını varsayalım. Bu durumda ödenmiş sermayesi artacaktır. Doğal olarak hisse başı karlılığı azalacaktır). Böylece yukarıda belirttiğim dönemler için hisse başı karlılığı buldum. Ayrıca son sütunda 2016/3 ile 2017/3’ü kıyasladım. Yöntem özetle ne diyor: Geçen yıl aynı döneme göre hisse başı kar ne kadar artarsa o kadar iyi. Hatta geçmişten bugüne hisse başı karlılık her dönem artıyorsa daha iyi. Aşağıda beğendiğim/beğenmediğim tam liste olarak yayınlıyorum (#DIV/0! gördüklerinizin verisi eksik demek). 18.05.2017 tarihi itibariyle açıklanan bilançolara göre firmaların dönemlik hisse başı karı değerleri ve 2016/3 ile 2017/3 kıyaslamasına erişmek için lütfen buraya tıklayınız (parantez içinde gördükleriniz eksi anlamına geliyor. Örneğin (0.18)=-0.18 TL. GÜNCELLENDİ.
    A = Annual Earnings Increases (Karlılığın Yıllık Artışı)Yöntem özetle hisse başı karlılığın son 5 yılda artması gerektiğini söylüyor. Karlılığı bilançodaki "Sürdürülen Faaliyetler Vergi Öncesi Kar/Zarar” kaleminden hesapladım. Sonra şirketlerin son 5 yıldaki ödenmiş sermayesini baktım bilançodan. Böylece 2012, 2013, 2015, 2015 ve 2016 yıllarında hisse başı karlılığı buldum. Aşağıda beğendiğim/beğenmediğim tam liste olarak yayınlıyorum (#DIV/0! diye gördüklerinizin verisi yok). Elbette yıllar içerisinde hisse başı karlılığını arttıran firma daha iyi. Firmaların yılık hisse başı karı değerlerine erişmek için lütfen buraya tıklayınız (parantez içinde gördükleriniz eksi anlamına geliyor. Örneğin (0.18)=-0.18 TL.

    S= Supply-Demand (Arz-Talep)
    Talep kısmına elbette hisseyi alıp-satmaya karar verince bakmak gerekiyor ama piyasada dolaşan hisse sayısı aşağıda. Yukarıda verdiğim örnekte olduğu gibi şirket bedelsiz hisse verir ve bu listedeki sayılar değişir. Gelen sorulardan bu sayıların ne önemi olduğu konusunda tam anlaşamadığımızı anlıyorum. Sanırım anlatmayı beceremedim. Varsayalım iki firmanın her şeyi aynı (ceteris paribus durumu, nasıl olacağını ben de bilmiyorum) ve ben eğer iki firma arasında karar vereceksem, hisse sayısı az olan firmayı tercih ediyorum. Çünkü çok hissesi olan firmanın, hissesinin yükselmesi için göreceli olarak çok fazla alım yapılması gerekiyor. Aynı mantıkta ilerlersem tabi bunun tersi de doğru. Yani dolaşan hisse senedi göreceli az olan firmanın da hisse fiyatının düşmesi daha kolay. Listeye erişmek için lütfen buraya tıklayınız.


    D= Döviz Pozisyonu
    Firmaların döviz pozisyonların aşağıda paylaşıyorum. Normalde CANSLIM'da böyle bir madde yok; fakat ülkemizde firmanın sahip olduğu döviz miktarı hissenin fiyatına etki eden faktörlerden bir tanesi. Döviz fiyatı yükseldikçe, firma döviz sahibi olduğu için bilançosunda açıklayacağı kar miktarı da artıyor. Böyle olunca bu hisselere karşı daha fazla ilgi oluyor özetle. Listeye erişmek için lütfen buraya tıklayınız (parantez içinde gördükleriniz eksi anlamına geliyor). GÜNCELLENDİ.

    Sonuç
    2017 yılı ikinci çeyreğinde izleyeceğim hisseleri aşağıdaki yöntemle buluyorum (yazının orjinalini değiştirmemek için parantez içerisinde yazıyorum. Bu hisselerden sadece varantı olanlarla ilgileneceğim):

    İster önce A’ya ister C’ye bakın fark etmez ama ben A’dan başlıyorum. Kurala göre hisse başı karlılık son 5 yıl içerisinde (yıldan yıla artıyorsa daha iyi tabi) en az 4 yıl pozitif olmalı . Fakat ben şöyle bir kural da uyguluyorum. Eğer firmanın hisse başı karlılığı son yılda (2016)  negatif ise onu izleyeceğim hisseler listesine almıyorum. C’de ise kural özetle ne diyor ki; eğer içinde bulunduğumuz yılın son döneminde (2017 yılı 1. dönem) hisse başı kar bir önceki yılın son dönemine (2016 yılı 1. dönem) göre artmış ise bu iyidir diyor (ne kdar çok o kadar iyi). Hatta geçmiş dönemlerden günümüze doğru artış varsa bu daha da iyi olur diyor.

    Bu listede olan hisseleri körü körüne almıyorum elbette. Yani sadece CANSLIM’ın yukarıda anlattığım maddelerine uyanları almıyorum. CANSLIM sadece birinci adım. İkinci adımda hissenin grafiği ya SWING’e ya da DARVAS’a (DARVAS’a uyan zaten SWING’e ve CANSLIM’ın “New” kuralına da uymuş oluyor) uygun mu diye bakıyorum. Üçüncü adımda sektöre bakıyorum. Eğer ilgili sektörde yukarı yönlü bir hareketlenme olduğunu/olabileceğimi düşünüyorsam hisse benim ilgi alanıma giriyor arkadaşlar. Son bir önemli kriter ise hacim. Sığ hisseyi yani hacmi düşük olan hisseyi tercih etmiyorum. Ayrıca fiyat artışı hacimle desteklenmiyorsa yani hissenin fiyatı artıyor ama hacimde anlamlı bir artış yoksa, o hisseyi de tercih etmiyorum.

    18.05.2017 itibariyle takip listesine girenleri aşağıda belirtiyorum (bazı hisseler 2016/3'de eksi iken 2017/3'de daha az ekside. Karar vermeden önce C listesine bakmayı unutmayın lütfen),Erişmek için lütfen buraya tıklayınız. GÜNCELLENDİ.

    Gelen soruların bazılarının cevabını burada yayınlamak isterim:

    - Elbette benim CANSLIM ile seçmediğim ama yatırımcısını çok mutlu edecek hisseler olacaktır ve ben bunlarla ilgilenmeyeceğim (bedelsiz ve temettü ilgimi çekecektir).

    - Fazla tedbirli davranıyor olabilirim ama burada anlattığım yöntem hala güzel çalışıyor. Yani yöntemde bir problemim yok bana göre. Bu yönteme uyduğu halde para kaybedersem sorun etmem. Fakat ben yönteme uymadığı halde para kazanırsam/kaybedersem sorun ederim.

    - Bu bilanço döneminde ben oynamıyorum bilirsonuz ama bilanço dönemlerinde nasıl bir yol izlediğimi özetlemeye çalışayım. Belki bir faydası olur. Elbette sektörde olanlar veya insiderlar (içerden bilgi alanlar) kadar bilgim olmuyor ya da süprizleri bilemem. Bilanço dönemi yaklaştığı zaman sektörlerin o bilanço dönemi için hareketlerine bakıyorum. Kesin bir bilgi diyememe ama iyi bilanço gelmesi beklenen sektörler zaten düşüş eğişiminde olmuyor. Onun dışında bilanço dönemi için fiyatlara bakıyorum (mesela çelik fiyatlarının artışı yazıldı Sn. Aym tarafından blogta ya da ilaç sektöründe döviz kuru ayarlaması sebebiyle bilançoların iyi gelmesi bekleniyordu). Bilanço açıklandığı günün ertesi günü hisseyi alıp satmıyorum. Somut bir örnek vereyim. 20 Nisan 2017'de EREGL'nin bilançosu açıklandı. 21.04.2017'de boşluklu (gap) açıldı ve düştü. 22.04.2017'de zirvesini geçti ve yoluna devam ediyor. Eregli çok yüksek bir kar açıklamıştı bilançosunda. Eğer oynasaydım 22.04.2017'de alırdım EREGL'yi. Fakat hikaye burada bitmiyor benim için. Örneğin 20 ve 21 Nisan'dan CEMTS yerinde saydı (düşmeden bekledi). Ereğli'nin 22 Nisan'da hareketine paralel olarak o da hareketlendi. CEMTS'de bu bilanço döneminde show yapan hisselerden bir tanesi.

    - Blog ve yöntem ile ilgili benzer bir eleştiri geliyor. Çok uğraştığım söyleniyor. Yani hisseyi almak için zilyon tane şeye bakıyormuşum ya da madem biliyor muşum (ki bilmiyorum) neden blog yazıyormuşum veya hadi yazıyorsun niye böyle detaylı yazıyor muşum.....Ben hisse alıp-satmaya ve bloga aynı mantıkla yaklaşıyorum. Ben her ikisini de tükan olarak görüyorum. Yani dükkana (üretim, satın alma, muhasebe, finans, yönetim, pazarlama, satış, finans, Ar-Ge, dağıtım vs) ne kadar iyi bakarsam, üzerinde ne kadar çok kafa yorarsam ve çalışırsam o kadar iyi olur diye düşünüyorum. Elbette bu işin bir handikapı olabiliyor. Buna İngilizce'de lock-in yani kilitlenme deniyor. Örneğin BETA video VHS'den teknik olarak daha iyiydi ama piyasa VHS yolunu tercih ettiği için o teknoloji kilitlendi. Yazdıklarımla alakası ne derseniz, ben eğer hep kendim çalar kendim oynarsam ben de lock-in'e girebilirim. Bu yüzden durmadan farklı şeylere bakmaya çalışıyorum ve sizlerin yazdığı her şeyi dikkatlice okuyorum.
    - Tekrar belirtmem de sanıtım sıkıntı yoktur. Sadece varantlarla ilgilenceğim. Bazı hisselerin varantları olduğu için varantı olan hisselerde ilgi alanıma girecek. Fakat varanti olmayan hisseler ilgi alanımda olmayacak.

    İnceleme yaparken kullandığım yöntemler:
    CANSLIM
    DARVAS
    SWING
    Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS

    NOTLAR
    - Veriler “Matriks” programı kullanılarak üretilmiştir.
    - Ben bu satırları yazarken Wikipedia'ya erişim engellenmişti. Sebebini bilmiyorum. Bir arkadaşımın yorumu özetle şöyle diyor: Matbaya da aynı şeyi yaptık....zaten okuyan bir toplum olmadığımız için sorun olmaz.... Futbol programları, TV'deki sonsuz diziler vs. bitmedi sürece toplumun bir kesimi için sorun yok dedi.
    Paylaş:

    20 yorum :

    1. bilanço değerlemesi tek parametreyle yapılır .. endeks korelasyonu olduğu için her hissede aynı hareket olmayabilir .. ama Sn Darvas alım yeri vurgusu yapmış .. ve güzel gelen bilanço ertesi gün düşer şehir efsanemiz var malum .. ben istatistik bakıcam örnek TEKFEN .. çok bariz çünkü .. 8.45dan fiyatlama başlamış .. 9.50ye kadar sürmüş yaklaşık 2-3 hafta diliminde .. bilanço çok iyi gelmiş realize olmuş ertesi günü yani yüzde 12e yakın bir realize 2-3 haftada .. demekki Tekfen almayı düşünen bir kere kesin 9 civarını kestirecek gözüne .. salı endeks korelasyonuyla tekrar tepki verir .. vermedi alım noktasına doğru gider 9a ve meraklısı 8.75 e alım düşünür .. ha olmadı başka hisse mi yok :)))) iyi haftasonlari bst

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Sn. Aym yazınca benim de iki çift laf edesim geldi. Temettü veren hisse düşer, dolar çıkarsa/incerse borsa iner/çıkar, bilanço hisseyi bize kakalamak için kullanıyorlar, bilmem ne olursa bilmem ne olur gibi bazı önyargılarımız var gibi me geliyor. Yaşanmışlık sebebiyle hepimizin kafasında bunlarla ilgili senorya var. Fakat genelde iyi bir şey olunca hatırlamıyoruz ama kötüleri mıhlanmış gibi hatırlıyoruz. Bu yüzden yaşanmışlıklar evet çok değerlidir ama sadece kötü yaşanmışlıklar bizim tecrübemizdir değildir. Sonuç olarak ben her hissede her gün nerde doğru/yanlış yaptım diye düşünüyorum.

        "Ha olmadı başka hisse mi yok" sözü o kadar doğru ki arkadaşlar bence, lütfen buna dikkat edin. İlla güncel bir örnek vermem gerekirse THY hissesini Agustos 2012'de alın Agustos 2013'de satın ya da 2014'ün 10. ayında alın 12. ayında satın; niye Ocak 2015'te alıp hala tutarsınız ki, belli işte hisse düşüş trendinde, size başka hisse mi yok:)) Bir de yazdığım dönemlerde ki alım hacmine bakın, çıkış dönemlerine göre daha fazla. Herkes tutturmuş "ucuz" hisse alıcam diye, hisse düştükçe almış. Ben defatle yazdım, düşüş tredine giren hisseyi almıyorum diye. Sn Aym. TKFEN için verdiği sayılara baktım. Çok bariz bir şekilde oradan aşağısı kötü ve belki de uçurum. THY örneğine dönersek. Varsayalım 10.000 TL'niz var. Bir hesaplayın lütfen düşüş trendine alırsanız kaç kat kaybeceğinizi ve yükseliş trendindeyken kaç lira kazanacağınızı. Varsayalım salı günü THY yükseliş trendine başladı ve bu süreç 10 TL'ye kadar sürdü. Bugün alan acaba satarsam kardan ne kadar zarar ederim diye hesaplama yaparken siz benim aldığım fiyata satsamda kurtulsam, lanet olsun borsaya filan diyeceksiniz. Dağcıların bir cümlesini biraz oynayarak söylecek olursam: Stop-loss kazma gibidir. "Sevilmez" ama hayat kurtarır:))) İyi hafta sonları. Saygılarımla

        Sil
    2. Emeğinize sağlık ,çok güzel ve titiz bir çalışma.Hap gibi olmuş.Üzerinde ısrarla durduğunuz surdurelebilir kârlılık benim de ilk baktığım şeydir.Bst in tecrübe sizin teknik le Bu blog harika bir yol gösterici.

      YanıtlaSil
    3. Çok teşekkür ederim Mustafa Bey, hep beraber daha kazanmamız dileklerimle. Saygılarımla.

      YanıtlaSil
    4. Sayın darvas hocam ellerinize ve emeğinize sağlık süper bir çalışma olmuş çok teşekkür ederiz. Açıklamalarınız ,yorumlarınızı ve sayın bst aymn hocamın katkılarını,öngörülerini titizlikle takip ediyoruz.bilgilerin doğruluğu ve blogun katkıları tam bir ky dostu,yol gösterici niteliğinde. Sayın darvas hocam size,sayın bst aymn hocama ve diğer katılımcı arkadaşlara çok teşekkür ederim.selâm ve saygılarımla iyiki varsınız, iyiki sizleri tanımışım,bu blog Inşallah daha çok ky ulaşır temennisi ile

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Merhaba Ayhan Bey, ben gerçekten çok teşekkür ederim. Hepimiz elimizden geldikçe bir şeyler ekliyoruz. Bir nevi acik kaynakli yazilim ya da imece usulü gibi:)) Hep beraber daha çok kazanmamız dileklerimle, iyi ki hepimiz varız:)))

        Sil
    5. Güzel bi çalışma hocam. Emeğine saglık.

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Teşekkür ederim Ömer Bey, hepimize fayda getirmesi dileklerimle.

        Sil
    6. ALKA neden bu kadar düştü fikri olan var mı? sizin sisteminizde de çok iyi puan alıyor bilançosu da çok iyi geldi ama düşüyor)

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Şu an verileri göremiyorum ama aklımda kaldığı kadar cevap vereyim. Kar satışı sebebiyle olabilir. Bunun dışında hisselerin zaman zaman dinlenmesi makul bence. Temel açıdan bence hisse güzel bir hisse ama teknik açıdan DARVAS ve/veya Swing'e uyması lazım. Kısaca: Sektör ve hisse analizi iyi olabilir ama onlara talebin tekrar canlanması gerekir. Onlara talep gelince (bir anlamda belli bir süredir geçemediği fiyatı geçtiği zaman almak gerekiyor) yönteme göre.

        Sil
    7. Teşekürler herşey için. Yolun açık olsun. Allah gönlüne göre versin. (Son söz tüm değerli arkadaşlar için geçerli).

      YanıtlaSil
    8. Çok sağolun Ömer Bey, hepimize inşallah. Drive'da hata olmus, eğer dosyaları indirdiyseniz silin lutfen. Guncel halini tekrar yükledim.

      YanıtlaSil
    9. Cok degerli bilgiler. Birseyleri bilincli yapmak icin bir metod ile ilerlemenin ihtiyacini hissediyordum blogunuzdan cok faydalandim.

      YanıtlaSil
    10. Sayın darvas hocam çok teşekkür ederim. Hayırlı yolculuklar,güle güle gidin,tez gelin inşallah.herşey gönlünüzce olsun.selâm ve dua ile ALLAH a emanet olun

      YanıtlaSil
    11. Sn Darvas güle güel gidin güle güle gelin biz tükan"a ve endeks"e sahip çıkarız :)) Endeks kar şatışı için hazırlanıyor daha bilançolardan gelmeyen önemli hisseler var onun için oyalanma mode"unda. Çimentolar için kötüce bir dönem .. benim favorim Çimsa"ydı ki bilançosu diğerleriyle karşılaştırıldığında en iyice gelen şirket oldu .. Şişe grubu var sırada Ecil var Toas var .. önemli atıl ağırlıklı hisseler .. bekliyoruz :)) günaydınalr bst

      YanıtlaSil
    12. ALKA kar şatışı çok doğaldır aşırı primlendi diye çok yazdım ... kar"ı da bilançosu da çoktan fiyatlanmıştı belli ki aşırı fiyatlanmış .. Yönetim Kurulu üyesi bile satmış .. ama potansiyeli çok olduğu her halinden belli .. dip çalışmasını bitirir bu ara yukarıya bakmaya başlar bence tabi ...bst

      YanıtlaSil
    13. İyi geceler arkadaşlar. syn darwas hoş geldiniz.

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Hoşbulduk Ömer Bey, size de iyi geceler:)

        Sil
      2. Sayın darvas hocam hoş geldiniz.gözlerimiz yollar da kaldı.Paylaşımlarınızı bekliyoruz.selâm ve dua ile iyi geçeler

        Sil
      3. Çok sağolun Ayhan Bey, ben de sizleri özledim. Şimdi varantlarla ilgili yazıyı hazırlıyordum. İyi geceler.

        Sil