18 Mart 2017 Cumartesi

Göreceli Fiyat Gücü

CANSLIM metodundaki adımlardan bir tanesi olan L= Leader or Laggard’ı (Lider veya Takipçi) açıklamaya çalışırken yöntemin hisse seçiminde lider hisseler arasından seçim yapılmasını önerdiğini belirtmiştim. Nitel değerlendirme yapmak yerine nicel değerlendirme yapmak isteyenlerin Göreceli Fiyat Gücü’ne (Relative Price Strength-RPS) bakabileceğini söylemiştim (RSI değil!)

Ne demek olduğunu tam bilemediğim bir yaklaşım var: “Ucuz hisse alacaksın”. Bu cümleyi duyunca hep aklıma “ucuz mal alacak kadar zengin değilim” sözü gelir. Öncelikle olarak bir hisse ucuz ise ucuzdur arkadaşlar bana göre (aynı resimde olduğu gibi yukarı gidemiyordur). Dediğim size yanlış geliyorsa THY grafiğine bakabilirsiniz. Siz bu hisseyi ucuz diye aldıysanız ve hadi aldınız ‘nasılsa çıkar’ yaklaşımı göstererek zarar kese (stop-loss) uymadıysanız kaç aydır paranız değer kaybediyor hiç hesapladınız mı? (Bu aralar yukarı bir yönlü hareket var, umarım sürdürür birçok kişi zarardan kurtulur).

Relative Price Strength’e (RPS) yukarıda da belirttiğim gibi bize hisse seçimi yaparken lider hisseleri seçmemizi söylüyor. Diğer bir ifadeyle, aynı işi yapan, benzer pazarlama, organizasyon vs. yapılarına sahip hisseler arasına seçim yapmamız gerekirse RPS değeri yüksek olan hisseyi almamızı öneriyor. RPS yüksek olan hisse bir anlamda genel yaklaşıma göre pahalı hisse oluyor (tabi körü körüne almayı savunmuyor yöntem. Lütfen yöntemin diğer adımlarının da olduğunu unutmayız). Aşağıda örnek vererek RPS’yi açıklamaya çalıştım.


Varsayalım siz 17.03.2016 ile 30.12.2016 tarihleri arasında ENKAI ve TKFEN’in performansına baktınız. Aşağıda fiyatları ve değişimi görüyorsunuz.
Fiyat TL
(17.03.2016)
Fiyat TL
(30.12.2016)
Fiyat Değişimi (%)
BIST 100'e Göre Değişim Performans (%)
ENKAI
4.38
5.38
22.87
27.97
TKFEN
4.89
6.46
32.1
37.57
XU100
81377.13
78138.66
-3.98
0

17.03.2016 tarihinden 30.12.2016 tarihine kadar TKFEN’in fiyatı %32.1 artarken, ENKAI’nin fiyatı %22.87 artmış. Aynı dönemde BIST 100 ise negatif performans (-%3.98) göstermiş.

Varsayalım siz 2017’’nin başında ENKAI ya da TKFEN hisselerinden hangisini alacağınıza karar vermeye çalışıyorsunuz. Bir taraftan TKFEN’in fiyatı ENKAI’den pahalı; diğer taraftan TKFEN’in performansı ENKAI’den daha iyi. Beyniniz size büyük bir ihtimalle bize ezberletileni söyleyecek: “Ucuz hisseyi al”.  Bu arada forum vs.’den okuyup hisse almaya karar veriyorsanız, "forumdaşlarınız" size ısrarla ENKAI al diyeceklerdir. Aşağıda her iki hissenin fiyatlarını ve değişimini görüyorsunuz.


Fiyat TL
(02.01.2017)
Fiyat TL
(17.03.2017)
Fiyat Değişimi (%)
BIST 100'e Göre Değişim Performans
ENKAI
5.32
5.98
12.41
-3.42
TKFEN
6.55
9.02
37.71
18.33
XU100
77754.46
90491.39
16.38
0

Tüh be! Bizim pahalı TKFEN’in fiyatı %37.71 arttırırken, ENKAI sadece %12.41 arttırmış. Hatta TKFEN endekse göre %18.33 daha iyi performans gösterirken; ENKAI –%3.4 oranında daha kötü performans göstermiş. 

Elbette yukarıdaki gibi bir incelemeyi sektör bazında yapıp, sektör içinden hisse seçmek için daha sağlıklı kararlar verebilirsiniz ya da hangi sektörün daha iyi performans gösterdiğini anlamak için de yapabilirsiniz. Örneğin aşağıda 3er aylık periyotlarda farklı endekslerin gösterdiği performansı gösteren tablo ve grafik var. Tabloda yeşil en fazla artanları; kırmızı ise en fazla azalanları göstermektedir. Örneğin 17.03.2016-17.06.2016 döneminde en fazla artış tekstil-deri sektöründe (XTEKS) olurken; en fazla azalış ulaştırma (XULAS) sektöründe olmuş. Başka bir kullanım yöntemi olarak aşağıdaki değerleri gün ve gün hesaplayıp grafik oluşturabilirsiniz. Günlük trendin hareketine bakarak, aynı fiyatlara bakarken yaptığınız gibi, kanal oluşturabilirsiniz ve bu kanalı yukarı doğru kestiği zaman o sektörden hisseyi almayı düşünebilirsiniz.



Tekrar altını çizmekte fayda görüyorum. CANSLIM yöntemi sadece RPS’den oluşmuyor. Lütfen diğer kriterleri de göz önüne almayı unutmayınız!

Bu yazıda RPS’nin nasıl kullanılacağını anlatmaya çalıştım. Satın alacağımız hisseleri RPS değeri yükselen hisse ve/veya sektörler arasından seçmek size endekse göre daha iyi bir getiri elde etmenizi sağlayabilir. Elbette yukarıdaki firma örneğinde her iki şirketin şartları ve koşulları birebir aynı demiyorum. Başka hisse incelemelerinde, farklı tarih aralıklarında vs. farklı sonuçlar bulmanız mümkün. Önemli olan CANSLIM’ın tüm kriterlerini dikkate alarak veya başka yöntemleri  kullanarak yapacağınız değerlendirme sonucu elde edeceğiniz verileri ve nihai olarak iki kulağınızın arasındakinin söylediğini önemseyerek yatırım aracını (örneğin hisse) almak, tutmak ve satmaktır.

NOTLAR
- Bu konuda yazı yazacaktım ama unutmuştum. Sayın “whoispenguin”e bu yazıyı yazmama vesile olduğu için teşekkür ederim.
- Veriler “Matriks” programı kullanılarak üretilmiştir.
- İnceleme yöntemi (CANSLIM) ve genel olarak kullandığım yaklaşımlar (DARVAS ve SWING) hakkında bilgi almak isterseniz lütfen bakınız: 1, 2 ve 3.
- Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS
Paylaş:

18 yorum :

  1. elinize sağlık .. bizim borsamızda benim de çok sıkça kullandığım hatta bulduğum da denebilir bir başka indikatörden bahsedeyim o zaman konuyla ilgili .. RPI .. relative price İnat ..tamamen karşılaştırmalı korelasyonlu hisselerde (toas froto petk tupr gibi) sadece inatla taraf tutmayı belirler .. bu indikatör tekfen"le karşılaştırılıdığında her zaman Enka"yı al şeklinde sizi yanıltsa da bir indikatördür sonuçta :)) slm bst

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sn Aym, RPI'yı bilmeme ama BAF (Bist Aym Forex) indikatörünü biliyorum. Bu indikatör CANSLIM'a ekledim hatta (daha önce görmüşnüzdür). Firmaların FX pozisyonunu da yazıyorum CANSLIM'ın son basamağı olarak. Bilanço içindeki veriyi tekrar kullanmak gibi görünse de, hisse seçerken akılda olması gereken bir indikatör bence BAF:)) Syg.

      Sil
  2. Asıl ben teşekkür ederim, elinize sağlık

    YanıtlaSil
  3. BAF gerçek bir indikatör oldu gerçekten :)).. Ase ve Soda Enka en güzel göstergesi .. hemen hemen hepsi endeks üstünde getiri getirdi.. usd yapay baskılandığı sürece de bu indikatör geçerliliğini koruyacak diye düşünüyorum

    YanıtlaSil
  4. Bir önceki yazınızda kullandığınız RPS grafikleri ile bu yazında mevcut olan sektörel grafikleri kendiniz mi hazırladınız yoksa bir kaynaktan mı aldınız? eğer bir kaynak mevcut ise paylaşabilir misiniz?
    (bu arada analiz konusunda yeni, yani sadece birkaç haftadır öğrenmeye çalışan biri olarak herkesçe malum ayrıntılar sorarsam lütfen beni uyarın)
    Teşekkürler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüm grafikleri kendim hazırladım. O gafiklerde kullanılanlar hisslerin ve endekslerin fiyat verisi. Bu verilere internet üzerinden erişebilirsiniz. Soru sormanızda hiç bir problem yok. Ben geç cevap verirsem kusura kalmayın lütfen. Sebebi ilgisizlik değil; iş yoğunluğu (ben pazar günleri dahil her gün ortalama 10 saat ve/veya üzeri çalışan bir insanımdır) olarak kabul edin lütfen. Çok kolay gelsin.

      Sil
  5. Elinize emeğinize sağlık çıtayı bu hızla yükseltirseniz çalışma saatlerini z daha da uzayacak gibi.Yormayın kendinizi o kadar derim ben.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok çok teşekkür ederim Mustafa Bey. Hep beraber üstesinden geliriz:)))

      Sil
  6. Emeğinize sağlık sayın hocam.çok teşekkür ederim.fevkalâde güzel anlaşılır, açıklayıcı ve eğitici paylaşım olmuş. Öğrenmeye ve takipe devam.selâmlar. saygılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben esas teşekkür ederim Ayhan Bey. Beğenmenize gerçekten sevindim. Syg.

      Sil
  7. blog`unuzda sizin de sıkça paylaştığınız benim de böcük olarak çok beğendiklerim arasında geçen aksen odas ve kordsa yeni hedefler koyuyor olabilirler .. hissiyatım o yönde :))) iyi haftalar slm bst

    YanıtlaSil
  8. Size de iyi haftalar Sn. Aym. 3unu de izliyorum. Sadece bu hafta sonu isim cok fazlaydi bakamadim. Umarim bu notunuzu herkes dikkatle alir. Ben de merak ediyorum yapacaklar mi diye:)))

    YanıtlaSil
  9. size kolay gelsin o zaman benim de boş günüm hobilerimle ilgiliyim :)) SASA ufak bir bedelsiz tama zamanıydı :)) slm bst

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sagolun Sn Aym. Yetiştirmek için uğraşıyorum. Sizin de boş gününüzmüş, ne güzel keyfini çıkarın. SASA'ya siz diyince baktim. Az ama belki guzel bir "tetikleyicilili etki" yapar ve bir süre daha SASA'yı "çok sevmeye" devam ederiz. Dinlenirken de "sevmeye" devam ederiz:)))

      Sil
  10. Makriks de RPS nasıl hesaplanıyor

    YanıtlaSil
  11. BIST Analiz>Performans tablosunu açarak hesaplıyorum

    YanıtlaSil
  12. Relative Price Strength-RPS Bu indikatör sadece matrikse var sanırım. İnvestingde bulamıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu RSI gibi bir indikatör değil. Matriks ile BIST Analiz>Performans tablosunu açarak hesaplıyorum. Fakat hesaplamak için Matriks şart değil. Investing kullanarak hesaplanabilir.

      Sil