19 Kasım 2017 Pazar

Varant Oynama Yöntemim

Bundan sonraki yazım temel analiz ile ilgili olacak. Bu yüzden burada temel analizden çok az bahsedeğim lütfen hoş karşılayın. Bu yazıda okuyacaklarınız, eğer varant oynuyorsanız size farklı gelebilir. Fakat ben ne yaptığımı örneklerle açıklamaya çalışacağım. Bu konuyla ilgili çok soru geldiği için bu yazıyı hazırladım.


Varant seçerken ne yaptığımdan bahsetme istiyorum. Öncelikli olarak dayanak varlığın hareketine bakıyorum (varantlar hakkında bilgi almak için buraya ve buraya tıklayabilirsiniz) ve bir kutu oluşturmasını bekliyorum (kutu konusunda detaylar için buraya tıklayabilirsiniz).

Örnek olması için ŞİŞE ve Garanti hissesinin fiyat hareketleri üzerinden anlatmaya çalışacağım:

Şişe (kutu 1) oluştuğu zaman, kutunun üst sınırını buluyorum.Çünkü beklentim artış yönünde olduğu için. Yaklaşık olarak 4.20. Sonra dayanak varlığı Şişe olan ve kullanım fiyatı 4.2’ye en yakın olan ve vadesine 1 veya 1.5 ay kalmış olan alım varantı buluyorum.  Bunları İş Varant ve Deutsche Bank Türkiye sayfalarından bulabilirsiniz. Böylece yukarı hareket başladığı zaman hangi varantı alacağıma karar vermiş oluyorum.


Garanti (kutu 2) oluştuğu zaman, kutunun alt sınırını buluyorum. Çünkü beklentim düşüş yönünde olduğu için. Yaklaşık olarak 10.40. Sonra dayanak varlığı Garanti olan ve kullanım fiyatı 10.40’a en yakın olan ve vadesine en az 1 veya 1.5 ay kalmış olan satım varantı buluyorum.  Bunları İş Varant ve Deutsche Bank Türkiye sayfalarından bulabilirsiniz. Böylece aşağı hareket başladığı zaman hangi varantı alacağıma karar vermiş oluyorum.


Bir diğer yöntem bildiğiniz gibi Swing yöntemi (incelemek isterseniz buraya tıklayabilirsiniz). Burada da örneğin 5 günlük hareketli ortalama 20 günlüğü yukarıya kesiyorsa alım varantı, tam tersi olduğu zaman satım varantı alabilirsiniz. 5 ve 20 güne takılmayın lütfen, örneğin siz 20-50 kullanın isterseniz yani kendiniz deneme yanılmayla bulursunuz kaç günlük hareketli ortalamanın sizin işinize yaracağını. Hele ki bunu Darvas ile birleştirirseniz tadından yenmez oluyor çoğu zaman. Örneğin “ok” ile gösterdiğim yerde 5 günlük hareketli ortalama 20 günü kesmiş ve kutu oluşmuş. Sonra da hisse yukarı gitmeye başlamış.


Temel analizini beğenmediğim şirketin ekstrem bir şey olmazsa alım varantları için fırsat kollamam. Örneğin aylardır EKGYO için olumsuz düşündüğümü yazıyorum. Bilançosunu beğenmediğimi de söyledim. Okla gösterdiğim zamandan beri satım varantlarını alıyorum. Bir ara belirttiğim gibi alım varantı aldım çünkü şirket hisse alımı yapıyordu:) Ne zaman işler düzelir ve bu bilançoya yansır, o zaman da alım varantlarının peşinden koşarım.


Bazı aradaşlar vadesine daha az kalmış varantları tercih ediyor. Her gün varantların alım-satımlarını yayınladığım için bu farkın farkındayım. Fakat benim böyle yapmamın sebebi kaybedebileceğim para riskini azaltmak. Bir varantı için günlük örneğin %10 kayıp çok normaldir (hisse de  olanlar genelde bu oran olunca dünya başlarına yıkılır. Bu yüzden varantlarla hisseleri birbirine karıştırmayın lütfen).  Borsanın ilk kuralları oyun içinde kalmaktır. Yani paranız biterse temel analiz, teknik analiz filan hiç bir işe yaramaz.

Aldığınız bir varantı (ister alım ister satım olsun) ömür boyu elinize tutamazsınız. En fazla 2-3 ay elinizde tutabilirsiniz. Ben genelde en fazla 10 gün civarı tutuyorum. Genelde bu süre içerisinde hisse hareketini yapıyor ve yataya geçiyor (yani kutu oluşturmaya başlıyor). Kutudan çıkışına göre tekrar varant alıyorum.



NOTLAR
- Resim buradan alınmıştır.
- Veriler ve görseller “Matriks” programından alınmıştır. 
Paylaş:

0 yorum :

Yorum Gönder