19 Mayıs 2017 Cuma

Varant: Düzenli Olarak Para Kazanmak/Kaybetmek

Öncelikli olarak nereden çıktı bu varant işi diyebilirsiniz. Seyahate çıkmadan önce kafamda acaba nasıl olurda borsa yükselirken olduğu gibi düşerken de para kazanabilirim diye bir soru vardı. Bu sorunun cevabını ararken varantları keşfettim. Varantlar bence sürekli olarak para kazanmanızı veya kaybetmenizi sağlayacak enstrümanlar ve ben varantları çok sevdim. Söyle kafamda oturtum. Oldukça hızlı bir araba gibidir varantlar. Kaza yapmadığım sürece (para kazandığım sürece) ağzım kulaklarımda gezerim, kaza yaparsam (para kaybedersem) çok kötü dağılabilirim.

Seyahate giderken yanıma bol bol varantla ilgili video ve doküman aldım. Hem nedir ve ne değildir diye inceledim hem de acaba buradaki yöntemi uygulayabilir miyim diye alıcı gözle baktım. Öncelikli olarak varantlarla ilgili İş Varant ve Deutsche Bank’ın sayfalarını bu yazıyı okurken ve okuduktan sonra ziyaret etmenizi tavsiye ederim. Buralarda bol bol doküman ve video var. Zaten bir kaç tanesini okuduktan/izledikten sonra ne olduklarını çok rahat anlarsınız. Ben bu yazıda daha kendi bildiğim gibi anlatmaya çalışacağım (ben İş Bankası’ndan örnekler vereceğim aynısı Deutsche için de geçerli) yani teknik detaylardan olabildiği kadar kaçınmaya çalışacağım.

Varant Nedir
“Varantlar yatırımcıya, dayanak varlığı önceden belirlenen bir fiyattan belirli bir tarihte alma ya da satma hakkı veren menkul kıymet niteliğindeki sermaye araçlarıdır”. Meali:

Varantlar aynı hisse senedi gibi borsa açıkken alıp satabileceğiniz enstrümanlardır. Yapmanız gereken, aynı hisse senedi alıp satmak için yaptığınız gibi, bankanızla/aracı kurumunuzla varant sözleşmesi (risk bildirim formu) imzalamaktır. Ondan sonra cep telefonunuzdan, bilgisayardan vs. borsa açıkken istediğiniz an varant alıp istediğiniz an satabilirsiniz. İşin aslı aşağıdaki saat dilimlerinde alıp satabilirsiniz
  • Birinci Seans 09:50-12:30
  • İkinci Seans 14:20-17:30
Tarih konusu ise varantlar ilelebet hayatta olmuyorlar. Örneğin İş Bankası diyor ki ben XXX varantını çıkardım ve bununla 3 ay oynayabilirsiniz. Bu yüzden zaman kısıtlaması var.

Dayanak varlık ise işin havalı kısmı. Örneğin EREGLI’nin varantının dayanak varlığı EREGLI hissesi oluyor ya da USD varantının dayanak varlığı USD oluyor.

Varantları Kim Piyasaya Çıkarıyor:
İş Bankası’ndan ve Deutsche Bank çıkarıyor. Diğerleri de çıkarmış ama sonra vazgeçmişler. Varant alıp satmak için İş Bankası veya Deutsche Bank müşterisi olmak zorunda değilsiniz. Mevcut çalıştığınız aracı kurumlar/banka aracılığıyla varant alıp satabilirsiniz aynı hisse, döviz alıp-satar gibi.

Nelerin Varantı Var
Tekrar belirtim. Ben İş Bankası üzerinden anlatıyorum ama Deutsche Bank’ın da benzer. Hatta Deutsche Bank’ın turbo varant diye varantları da var ama konuyu dağıtmamak için bulaşmıyorum.
Temel olarak endekslerin, bazı BIST 30 hisselerinin, emtiaların (petrol ve altın) ve dövizin (USDTRY, EURTRY ve EURUSD) varantı var. Aşağıda listesi var:

ISCTR TOASO TTKOM
DAX KCHOL TUPRS
DJI KRDMD UKX
EKGYO NDX USDTRY
EREGL NIKX VAKBN
EURTRY SAHOL XAUUSD
EURUSD SISE XU030
FSX5E SPX500 YKBNK
GARAN TCELL
HALKB THYAO
Altın Kural
Varantlarda hisseler gibi gün içinde fiyatı artan ve düşen varlıklar. Aşağıda fiyatının nasıl oluştuğunu anlatacağım. Bu yüzden burada varant işinin en ama en çok önemli noktasını belirteceğim. Bunu yapmazsanız canınız çok ama çok yanar.

Örneğin siz AKBANK’ın yükseleceğini düşünüyorsanız AKBANK ALIM varantı alacaksınız. AKBANK yükselirse alım varantı da yükseleceği için para kazanacaksınız. Eğer AKBANK’ın düşeceğini düşünüyorsanız AKBANK SATIM varantı alacaksınız. AKBANK düştüğü için siz para kazanacaksınız. Tersini yaparsanız para kaybedersiniz. Para konusuna birazdan geleceğiz.

Varantların Fiyatları:
Bir tane varant yok. Örneğin 5-6 tane AKBANK alım varantı ve 5-6 AKBANK satım varantı var. Bu yukarıda gördüğünüz tüm varanlar için geçerli. İsvarant ve Deutsche Bank’ın sayfalarında ya da Matriks gibi programlar aracılığıyla güncel varant isimlerini ve fiyatlarını görebilirsiniz.

Bir varantın fiyatı iki temel bileşenden oluşuyor. Bunlar içsel değeri ve zaman değeri. Gerçek bir örnek üzerinde gidelim. Örneğin AKBANK alım varantlarından bir tanesinin ismi AKIIF.V (yazıyı okurken buraya tıklayın lütfen). Bunu pazartesi alırsanız siz AKBANK hissesinin yükseliceğini düşünüyorsunuz demektir (sakın yazının tamamını okumadan ve iki bankanın web sitelerindeki video ve yazıları incelemeden karar vermeyin. Ben sadece örnek verdim).

Zaman Değeri: Yukarıda ne demiştik. Varantlar belli zaman aralıklarında hayatta olan (örneğin 3 ay) enstrümanlardır. Zaman değeri kavramı (açılan sayfada göreceğiniz teta adıyla belirtiliyor) burada devreye giriyor. Bu varant ne zaman öleceği (vade tarihi) sayfada yazıyor: 31.05.2017. Bu şu demek, 31.05.2017 tarihine kadar bu varantın fiyatı her gün 0,0028 (teta) kuruş düşecek.

İçsel Değer: Varantın kendi değeri. Bu varantın (AKIIF.V) bağlı olduğu hisse yani AKBANK’ın yükselip düşmesine göre değişiyor. Varant ilk piyasaya çıktığı zaman ihraç eden kurum, yani Is veya Deutsche bankaları, bir fiyat belirliyor ve alım varantı olduğu için hisse fiyatı artarsa artıyor, hisse fiyatı düşerse düşüyor.

Yukarıda da belirttiğim gibi eğer satım varantı olsaydı, AKBANK hissesinin fiyatı artınca satım varantının fiyatı düşecek (Akbank alım varantının fiyatı artacak), AKBANK hissesinin fiyatı düşünce satım varantının fiyatı yükselecekti (Akbank alım varantının fiyatı düşecekti).

Örneğin:
BIST30 alım varantı alırsanız ve BIST 30 yükselirse varantın fiyatı artar.
BIST30 alım varantı alırsanız ve BIST 30 düşerse varantın fiyatı düşer.
BIST30 satım varantı alırsanız ve BIST 30 yükselirse varantın fiyatı düşer.
BIST30 satım varantı alırsanız ve BIST 30 düşerse varantın fiyatı artar.

Varantın kendisine olan talebin varant fiyatını belirlemede bir rolü yok. Önemli olan bağlı olduğu dayanak varlığa olan talep. AKBANK satım varantınız var diyelim ve AKBANK’ın fiyatı düşüyor. Bu durumda varantın fiyatı varantı çıkaran kurum tarafından, yani Is veya Deutsche tarafından, arttırılıyor (esasında yazılım yapıyor bazen de uzmanlar devreye giriyor).

Örneğin AKIIF.V’nin güncel fiyatı 1.39 TL. Açtığınız sayfada “Duyarlılık” diye bir şey var. AKIIF.V’nin duyarlılık değeri şu an 0,0101. Duyarlılık, varant fiyatının 0,01 TL değişmesi için dayanak varlık fiyatının (bizim örneğimizde AKBANK’ın) ne kadar değişmesi gerektiğini gösterir.

Yani AKBANK hissesinin fiyatı 0,0101 TL artsa sizin varantınız 1.4 TL (1.39+0.01) olacak.

An itibariyle vadeye kalan gün sayısı aynı olmak koşuluyla AKBANK (şu an 9.25 TL) borsa açık olsa ve fiyatı 10.26 TL’ye çıksa, 1.39’a aldığınız varantı 2.39 TL’ye satabilirsiniz. DİKKAT: Eğer AKBANK şu an 8.26 TL olursa 1.39’a aldığınız varantı 0.46 TL’ye satabilirsiniz. Tekrar belirtim varantlar çok iyi para kazanmanıza veya kaybetmenize sebep olabilir. Lütfen iyice anlamadan bulaşmayın.

Çok az bir miktar alıp deneyebilirsiniz belki de anlamak için . Örneğin 1 veya 10 ya 25 vs adet gibi.

Burada amaç varantın nasıl çalıştığını anlamak olmalı bence.

Aklınızda olsun varant alım satım işlemlerinde %10 oranında stopaj kesintisi bulunmaktadır.

Toparlama
Örnek yapalım. Lütfen buraya tıklayın. Karşınıza gelen ekrandan aşağıdaki gibi olacak. Örneğin ben endeks ile ilgileniyorsam endekse tıklayacağım

BIST 30 ile ilgileniyorsam XU030'u seçeceğim


BIST 30’un düşeceğini düşünüyorsam “Düşeceğini Bekliyorum”a tıklayacağım.


Sonra karşıma aşağıdaki gibi bir sayfa gelecek. Varsayalım ben “Beklentiler dahilinde yatırım yapılabilir”i seçtim.


En sonda aşağıdaki sonuçları verdi bana İş Varant.

Yukarıdaki resmi şöyle yorumlayacaksınız.

VARANT KODU: UZITS.V

TİP: Satım (örnekte BIST 30’un düşeceğini varsaydığımız için doğal olarak satım olanları görüyoruz).

D.VARLIK: Dayanak varlık bizim örneğimizde BIST 30

VADE: 30.06.2017. Bu varant 30.06.2017 tarihine kadar hayatta olacak. Sonra bu varant yok.

Kullanım Fiyatına şimdilik hiç takılmayın derim. Bunun bizimle pek bir alakası yokmuş.

DAYANAK VARLIK FİYATI: BIST 30 bugün kaçta kapattıysa o fiyat (117.076).

PY ALIŞ ve PY SATIŞ: Varantın alım satım fiyatı. Aynı hisselerde olduğu gibi. Eğer satmak isterseniz İş Bankası (Başkası değil. Yani arz talep yok. Ister varant o gün 1 tane alınsın isterse 1.000.000 tane satılsın, fark etmez. Tüm satım ve alımları İş Bankası yapıyor. Almak ve satmak zorunda. Keyfiyet yok. Bu arada açığa satış yoktur varantlarda) sizden an itibariyle 0.94’e alıyor veya satın almak isterseniz 0.96 TL’ye satıyor. Hayatım boyu Forekste oynamadım ama orada olduğu gibi burada alım-satım fiyatı arasındaki farkın az olmasına dikkat edin. Bir anda aşırı hareketlenme olmazsa zaten alım-satım arasındaki makas dar oluyor. Galiba forekste teminat gibi bir kavram var. Burada yok. Yani 15 TL’lik alıp varant alıp 2 ayda tutabilirsiniz 2 dakikada satabilirsiniz de (vadesi geldiğinde varant öleceği için vade son gününden önce alın ya da satın. vade tarihine yaklaştıkça varantın riski artar, aklınızda olsun lütfen).

DEĞİŞİM: Varantın fiyatının bugün ne kadar arttığını veya azaldığını gösteriyor. An itibariyle %7.87. Bugün BIST 30 diplerde gezerken sanırım bu oran %17 civarıydı (emin değilim ama bu civardaydı). Yani siz sabah alıp BIST 30 diplerde gezerken satsaydınız %17’i kar elde edecektiniz. Tekrar uyarım. Eğer bugün BIST tam tersini yapsaydı, bu sefer elinizde alım varantı olduğu için %17’lik zarar etmiş olurdunuz eğer aynı senaryo gerçekleşmiş olsaydı.

ETKİN KALDIRAÇ: Sanırım birçok kişinin ilgisini çekiyor ama benim varant seçiminde 4. önceliğim oluyor (duyarlılık, teta ve vade benim için daha öncelikli). Kaldıraç, en basit anlatımıyla, dayanak varlıktaki bir birim değişikliğin varantın fiyatında ne kadarlık değişim yarattığıdır (sanırım foreks oynayanlar bu kavramı yakından biliyordur). Bizim örneğimzde kaldıraç oranı 14.07.

DUYARLILIK: Duyarlılık, varant fiyatının 0,01 TL değişmesi için dayanak varlık fiyatının ne kadar değişmesi gerektiğini gösterir. Mevcut değer 92.62. Yani BIST 30, 92.62 puan düşerse UZITS.V’nin fiyatı 0.01 TL artacak. Duyarlılık sabit değildir. Fiyat gibi değişir.

TETA: Zaman değeri olduğunu yukarıda belirtmiştim. Unutmayın varantın tetası sabit değildir ve varantın vade sonuna doğru zaman değeri kaybı hızlanır. Yani son günlerine gelmiş varantlar her gün ilk günlerine nazaran daha fazla değer kaybeder. Aynı varantın vadesine 50 gün varken sahip olacağı teta değeri ile 5 gün varken sahip olacağı teta değeri farklıdır. 5 gün kala varantın teta değeri artacak yani her gün hiçbir şey değişmese bile varantın fiyatı düşecektir. Bizim örneğimizde gün itibariyle teta değeri 0.0045. Yani bugün bu varantın fiyatı 0.0045 kuruş azaldı. Diğer taraftan bugün %7.87 kazandırdığı için şu an için zaman değerinden kaynaklanan kaybın bir önemi yok. Açık söyleyim bugün 0.92’den açılış fiyatı varmış ve kapanış fiyatı teta düşünce 0.96 olmuş.

Ben seçim yaparken öncelikle vade son tarihine bakıyorum. Olabildiğince en uzak olanı seçiyorum (Yakın tarihli seçerseniz ve doğru varantı seçerseniz bir günde örneğin 9-10 ya da 100 kat kazanmanız ya da kaybetmeniz de mümkün). Sonra teta ve duyarlılığa bakıyorum. Duyarlılık ne kadar düşük (yani fiyattan ne kadar çok etkilenirse) olursa beni için o kadar iyi. Burada mutlak değer olarak alın lütfen duyarlılığı. Teta değeri ne kadar küçük olursa o kadar iyi doğal olarak (yani beklediğim hareketi beklentimde daha geç yaparsa, teta değeri ne kadar düşük olursa her gün o kadar para kaybedeceğim)

Ben size verdiğim link yerine şu adresten bakmayı tercih ederim. Burada varantların riskleri renklerle gösterilmiş. İlgilendiğim dayanak varlığı filtreden seçer ve filtrelerim. Daha sonra kaldıraç, vade, teta, duyarlılık değerlerine bakar karar vermeyi tercih ederdim.

Ayrıca varantlardan faydalanarak hedge de edebilirsiniz. Diyelim EREGL hissesi aldınız ve artacağını bekliyorsunuz. Her ihtimale karşılık EREGLI satım varantlarından biraz alabilirsiniz. Böylece EREGLI düşerse örneğin paranızın tamamını ya da bir kısmını varant ile karşılayabilirsiniz.

Varantlarda en fazla aldığınız miktar kadar kaybedebilirsiniz ama teorik olarak alım varantlarında sonsuz kazanabilirsiniz (satm varantlarında teorik olarak mümkün değildir).

Önemli bir nokta: Aldığınız (ister alım varantı ister satım varantı olsun) varant kadar sorumlusunuz. Diyelim terste kaldınız, stop-loss’a uymadınız ve elinizde tuttunuz. Eğer varantın vadesi gelmediyse hala aldığınız kadar varantınız var demektir.

Sonuç olarak aklıma gelenleri yazmaya çalıştım. Bundan sonra ilgi alanımda sadece varantlar olacak. Peki varant seçimi yaparken yöntemim ne olacak. Yukarıda varantın kendisi ile ilgili baktığım değişkenleri anlattım iyi ama hangi dayanak varlığın varantını alacağım.Varantları günü birlik alıp satanlarda var daha uzun tutanlarda. Ben bu blogun çok iyi bildiği SASA, ASELSAN, YATAS vs. yöntemini hem alım hem de satın varantlarında izleyeceğim, tabi arada kaçamaklar olur:)

Yöntem
- Dayanak varlığı hisse olan varantlar için yöntem CANSLIM. Eğer hissenin CANSLIM analizi iyi gelmişse bu hisse ile ilgili alım varantları, eğer kötü gelmiş ise satım varantlarını tercih edeceğim. CANSLIM sonucunun iyi/kötü gelmesi ömür boyu alım ya sa satım varantı alacağım anlamaına gelmiyor o hisseyle ilgili. Elbette hissenin trendinin aşağı mı yukarı mı yönlü olduğu önemli karar verirken.

- CANSLIM’a göre baktıklarımda peki ne zaman alacağım. Burada DARVAS, SWING ve Sn. Aym’nin “tepki beklerim” diye özetleyebileceğim yöntemi imdadımıza yetişiyor. Aşağıda SAHOL grafiği var. A alım varantını ve S’da satım varantını temsil ediyor. Çok daha fazla A ve S yazabilirdim ama amaç burada mantığı açıklamak.

Örneğin Sabancı hissesinde (yani dayanak varlık) neye bakardım (Aşağıdakiler çoğaltılabilir ve değişmez kurallar değildir):

- Eğer hisse kutu oluşturmuşsa ve kutusundan yukarıya doğru çıkarsa SAHOL’un alım varantlarından birini alırdım.

- Eğer hisse kutu oluşturmuşsa ve kutusundan aşağı doğru çıkarsa SAHOL’un satım varantlarından birini alırdım.

- Eğer hisse kutu oluşturmuş ve kutsunun zirvesinde ama bir türlü kutusunu yukarı doğru kıramıyorsa yani kutusunun içine düşüyorsa SAHOL’un satım varantlarından birini alırdım.

- Eğer hisse kutu oluşturmuş ve kutsunun dibinde ama bir türlü kutusunu aşağı doğru kıramıyorsa yani kutusunun içinde yükseliyorsa SAHOL’un alım varantlarından birini alırdım.

- Eğer SAHOL daha önce geçemediği bir tepeyi (buna anlaşılması için direnç deyim) geçiyorsa alım varantı alırdım.

- Eğer SAHOL daha önce geçemediği bir dibi (buna anlaşılması için destek deyim) aşağı doğru kırıyorsa satım varantı alırdım. 

Hisse değilde endeks ise ya da emtia veya döviz ise peki ne yapacağım. CANSLIM hariç yazdıklarım aynen geçerli ama bunlarda ülkeyi ve dünyayı takip etmek gerekiyor. Örneğin Trump’ın son hikayesi ya da petrolde arz kesintisi anlaşması ya da İran'daki seçimler ya da Fransa’daki seçimler akılda olmalı ki karar verebilelim.

Tekrar belirtim. Varantlar çok iyi para kazanmanıza veya kaybetmenize yol açabilir. Yani hisselere göre risk miktarı daha fazladır (tünelin sonunda gördüğünüz ışık size yaklaşan trenin ışığı da olabilir). Varant alım-satımına karar vermeden önce burada yazılanları, verdiğim linklerdeki kaynakları ve başka kaynakları lütfen iyice inceleyin. Hatta alıp satmadan önce bir süre izleyin. Ondan sonra da alıp-satmaya karar verirseniz çok ama çok ufak miktarda alın ve satın. Böylece oyunun kurallarını iyice özümseyin lütfen. Ondan sonra zaten kendiniz rahatlıkla karar verirsiniz ne yapacağınıza. Ben dersimi çalıştım ve kendi adıma sadece varantlarla ilgilenmeye karar verdim.

Not: 
Sayın "mrtxy" ile konuştuk. Kendisinin tavsiyesi üzerine bu notu paylaşıyorum:

Dayanak varlığın fiyatı aşırı hareketlendiği zaman varantların alım-satım fiyatları arasında makas cok fazla olabiliyor. Fiyatlar arasından çok makas olduğu zaman ben sakinleşmesini bekliyorum. Böyle durumlarda almıyorum.

Bazen piyasa yapıcı (İş Bank ve Deutsche Bank) elinde varant kalmayabiliyor. Bu durumda piyasa fiyatını banka değil alıcı-satıcı belirliyor.

Böyle durumlarda almadan önce fiyatı kontrol edin. Bunun için aşağıda belirttiğim bankaların web sayfalarına bakabilir ya da bankaları arayıp fiyatını sorabilirsiniz.

Ayrıca bazen varantın kodu sistemde olmuyor. Örneğin cep telefonundan "al" diyorsunuz ama telefonda sistemde tanınmadı cevabı alıyorsunuz. Bu durumda bankanızı arayıp yardım isteyebilirsiniz.

Varant alınacaksa 1-2 gün önceden mutlaka takip listesine alınmalı ve hareketlerine bakılmalı. Böylece ihraçcı kurumun fiyatı ne kadar hızlı ve uygun şekilde değiştirdiğini hakkında fikir sahibi olabilirsiniz.


İnceleme yaparken kullandığım yöntemler:
CANSLIM
DARVAS
SWING
Sıkça sorulan sorulara bakmak isterseniz: SSS

NOTLAR
- Veriler ve görseller “Matriks” programı kullanılarak üretilmiştir.


Paylaş:

81 yorum :

  1. Bu is acemiligi kaldiramayacak birsey o yuzden ben acikcasi bu enstrumanlara girmeye cesaret edemiyorum. Hisse degerlemesi yapmayacak olmaniza cok uzuldum acikcasi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence gözünüz o kadar korkmasın. Bunlara karar verirken de yukarıda belirttiğim üzere aynı yöntemleri kullanacağız. Şöyle bakın mesela, hisse 5 tl ve sizin 1000 TL'niz var. Bu durumda 200 tane hisse alabilirsiniz. Varsayalım o hissenin varantı 0.5 TL. Bu dudumda 200 adet varant almak için riske atacağınız rakam 100 TL (200 adet*0.5). Yani 900 TL hala cebinizde olacak. Fakat karar tabiki de sizin, ben sadece görüşümü belirttim. Hisseler güzel ama yavaş kalmaya başladılar gözümde artık.

      Sil
  2. Hocam hisse değerlemesi yapmanız bizler için gayet olumluydu. Lakin bu size zarar vereceğini düşünüyorsanız biz sadece saygı duyarız.

    YanıtlaSil
  3. Esasında CANSLIM listesini yayınladım. Geri kalan Darvas ve Swing'i zaten artık sizlerde biliyorsunuz. Ara sıra hisse sorarsanız fikrimi söylerim ama varantı olmayan hisseleri yakından takip etmeyeceğim için onlar hakkında ya da onları ilgilendiren haberleri, bilgileri vs. kaçırabilirim. Mesela varantı olan hiç ilaç hissesi yok. Ilac hisseleri ile ilgili yorumum sadece teknik analiz seviyesinde kalır. Saygilarimla.

    YanıtlaSil
  4. Tavsiye ettiginiz kitabi kindle'a indirdim tatilde okuyacagim. Varant icinde dediginiz miktarda deneme yapacagim bakalim neler olacak:)

    YanıtlaSil
  5. Sayın darvas hocam hakkınızda hayırlısı inşallah.sizin görüşlerinize saygı duyuyorum. Becerebilirsek bizde faydalanırız inşallah. Paylaşımlarınızı takipe devam.selâm ve saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim Ayhan Bey."Nasıl olurda borsa yükselirken olduğu gibi düşerken de para kazanabilirim" sorusu beni buraya getirdi. Sadece hisse değil; altın, döviz, endeks, petrol vs.düşerken de yükselirken de kazanma/kaybetme ihtimali veriyor varantlar. Saygılarımla.

      Sil
  6. Merhabalar Darvass bey . Engin beni bilir (Oktay hoca ) . Varant hususunda whatsap da grup kurabiliriz . Tecrübelerimi paylaşabilirim .. selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oktay Bey WhatsApp grubu kurdunuz mu Twitter adresiniz var mı

      Sil
  7. Merhaba Oktay Bey, whatsap ya da başka grubu kurmak konusunda ben biraz çekimserim. Blogtaki arkadaslar kurmak isterlerse bu beni aşar ama dürüst söyleyim ben dahil olmam. Eğer tecrübelerinizi paylaşmak isterseniz blog size açık. Fakat ben tekrar hatırlatım, al-sat-tut vs. önerisi kesinlikle yapmıyoruz. Zaten sıkça sorulan soruları okumuşsunuzdur. Burada balık tutmayı öğrenmek gibi amacımız var (dikkat amacımız balık katliamı yapmak değil). Bu yüzden bilgi paylaşmak isterseniz blog size sonuna kadar açık. Saygılarımla.

    YanıtlaSil
  8. Varant çok oynadım artık tövbekar oldum çok nadiren sadece hedge amaçlı :) çünkü çok kazandım ..çok kazanma çok kaybetmeye de açık demektir sizin vurguladığınız gibi ki ben yatırımcı olarak anılmayı istiyorum :)) kazanıcı değil ..ikincisi kaldıraçlı hiçbir yatırım aracında yatırım yapmayı sevmiyorum riski benim dışımda yükselttiği için .. üçüncüsü ben hep alımları doğru yapıyorum satış becermiyorum öyle olunca da hedge amaçlı hep satım varantı alıyorum yani inancımın dışında oynuyorum hissi verip rahatsızlık yaratıyor.. ama tövbekar olmamın en önemli nedeni borsa belli parametreleri gözönüne alınarak yapılan bir yatırım yolu .. varant"larda yeni parametreler devreye giriyor ve kontrol iyice kaybolabiliyor .. kısacası ben hisseme güveniyorum onun içindir de hep stopsuz oynayabiliyorum ama varant"ıma güvenebilmem mümkün değil :)) son not borsa yatırım aracıdır varant yatırım bahisidir birincisinde bir hedef konabilir diğerinde hedef sadece ve sadece kazançtır .. çok iyi çalışılmadan yapılırsa ciddi kayıba açıktır .. ben de ekstra vurgulamış olayım slm bst

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Sn. Aym,
      Bence sizin yazdıklarınız bir çok kişinin kafasından geçenlere tercüman oldu ve iyi ki yazdınız. Sizin tecrübenizi bu blogta ben dahil birçok kişi fazlasıyla önemsiyor.

      Hazır vesile bulmuşken blogtaki arkadaslara dostane bir şey söylemek isterim: Bence aç gözlüler varant işine hiç girmesin. Hızlı çıkışın inişi de hızlı olur, marifet zirvede kalabilmektir:)

      Saygılarımla.

      Sil
    2. Merhaba Sayın Darwas, Paylaşımlarınız için sonsuz Teşekkürler,Elleriniz Dert Görmesin ,Benim Sizden Ricam VİOB ve VARANT Konusunu Kendi Tarzınızla Açıklama Ve Örneklendirmeniz ,Müsait ve En Keyifli Zamanınızda Lütfen,Emekleriniz Ve Paylaşımlarınızın Devamını Rica Ederim .Kolay Gelsin

      Sil
    3. Sayın Pupil, dürüst olucam viop konusunu bugüne kadar hiç incelemedim. Anladığım kadarıyla VİOP'taki bazı problemler varantta yok ama bir gün mutlaka inceler ve yazarım. Şimdilik hoş karşılayın lütfen. Güzel sözleriniz için ayrıca teşekkür ederim.

      Sil
    4. Sözler, Sadece Hakkı Teslim.
      Cevapdan Benim Anladığım Güzel Bir Paylaşım Gelecek O zaman :)
      Saygı ve Sevgilerimle ,Kolay Gelsin

      Sil
  9. bana sanki bazılarında keskin hareket olmuş gibi geidi de paylaşayım istedim .. biz anlamayız tabi varant"tan marant"tan .. biz hisse memuru :)))) slm bst
    https://www.kap.org.tr/tr/Bildirim/608851

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz anlamıyorsanız biz tükanı kapatalım Sn Bst. O keskinkinlikler satım varantlarına umarım bir anda dönmez ya da ben boşuna kaygı yapıyorum:)))

      Sil
  10. satımlar şaşırtıcı oranda az .. çok şaşırtıcı oranda ... ve alımlar çok ama çok şaşırtıcı oranda fazla .. bence tabi :) slm bst

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet o benim de dikkatimi çekti. Tersi olsa hedge diyeceğim. Alım-Satım makası çok artınca çekiniyorum ne yalan söyleyim. Hele ki ortada faiz, enflasyon, işsizlik, risk endeksi vs. bir şey gömeyince.

      Sil
    2. Merhaba,
      Lutfen gec cevap yazdigim icin kusura kalmayin. Bir sure e-postalar ve bloga bakamadim.
      Ben yine de cevap vereyim. Hayir degil:)

      Sil
  11. https://www.kap.org.tr/tr/Bildirim/609271 biraz daha dengelenmiş sanki .. makas daralmış gibi geldi bana .. günaydınlar bst

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gunaydin Sn. Aym. Aman aklı selim iş başında olsun da:))) Bu arada günlük aracı kurum dağılımı ya da takas verilerine bakıyorum, o kadar az kişi varant işindeki, kendi alım satımlarımı bile görebiliyorum gün sonunda:))) Saygılarımla.

      Sil
    2. bu çok hali .. önceleri ki çok eski değil çift hane gördük mü seviniyorduk :)

      Sil
    3. Onu bilmeye benim yatirimci yasim yetmez ama siz böyle yazinca kendimi baya şanslı hissettim:))))

      Sil
  12. hangileriyle ilgileniyorsunuz ya da takip ediyorsunuz bu ara

    YanıtlaSil
  13. ben Eregli satım"ı gözüme kestirdim ... ama :) slm bst

    YanıtlaSil
  14. Sn Darvas,kap da yayınlanan varant günlük işlemler sıralaması neye göre,alfabetik değil?Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Umut Bey,
      Eğer kast ettiğiniz şöyle bir şeyse (https://www.kap.org.tr/ek-indir/4028328c5b3ef438015c436059d84604) ben de anlamadım. Bu arada cuma gününüden itibaren varanta göre değil ama dayanak varlıklara göre alım-satım miktarlarını tutmaya başladım. Yani yakında günlük hangi dayanak varlığın varantı kaç tane alınmış satılmış yayınlamaya başlayacağım.Saygılar.

      Sil
  15. Sonunu yanlış yazmışım. Doğrusu şöyle olacak:Yani yakında günlük hangi varantın dayanak varlığın kaç tane alınmış satılmış yayınlamaya başlayacağım.

    Örneğin KCHOL çeşitli alım varantlarını toplayıp KCHOL alım varantı kaç tane alınmş onu yayınlayacağım.

    YanıtlaSil
  16. SN DARVAS,çok güzel bir paylaşım olmuş emeklerinize sağlık.
    bende borsa düşüşe geçtiği zamnlarda nasıl yatırım yapabilirim diye düşünüyordum, fakat aklıma varant gelmemişti(bilgim olmadığından).

    şunu merak ediyorum yukarıdaki yazınızda;

    "Aklınızda olsun varant alım satım işlemlerinde %10 oranında stopaj kesintisi bulunmaktadır."

    bunu örnekleyebilir misiniz? Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim güzel sözleriniz için. Öncelikli olarak bilginin kaynağını vermek isterim http://www.akbank.com/tr-tr/urunler/Sayfalar/Varant.aspx

      Bilebildiğim kadarıyla anlatmaya çalışım:

      Mesela siz hisse alıp satarken aracı kuruma hem alımda hem satımda kazandığınız ya da kaybettiğiniz tutarın binde 1-5 civarı bir para ödüyorsunuz ama vergi kesintisi olmuyor. Varantta da aynı mantık var. Hisse de nasıl aldığınız/sattığınız hisse meblağsının binde 1-5'ini ödüyorsanız, varantta aracı kuruma binde 1-5 civarı ödemenin yanında meblağnın %10'u kadar vergi kesiliyor (stopaj).

      Örneğin aracı kuruma binde 2 stopaj ödediğiniz varsayalım (yani 0.002). Stopajda %10 olduğuna göre, siz her varant alımında ve satımında bu kadar parayı ödeyeceksiniz (0.1+0.002). Diyelim varantın alım maliyeti 500 TL. Siz sattınız 1000 TL'ye. Bu durumda karınız 500 TL değil, 449 TL oluyor. Eğer tam tersi olsaydı yani size varantın maliyeti 1000 TL ve siz bunu sattığınızda 500 TL zarar ettiyseniz, bu durumda zararınız 500 TL değil, 551 TL olacaktı (500 TL alış satış zarar, 51 TL'de aracı kurum kesintisi ve stopaj)

      Saygılarımla.

      Sil
    2. Şindi ben AKBANK'ın yayınladığı bilgiye göre hesaplamayı yaptım ama yazdıktan sonra bir terslik olduğunu düşündüm. Farklı kaynaklara baktım. İş ve Deutsche Bank, AKBANK'tan farklı söylüyor. Fakat stopaj devlete ödenen bir vergi olduğu için bankadan bankaya değişmemeli diye düşünüyorum. İyi ki bu soruyu sormuşsunuz. Ben kendi banka ekstereme baktım, orada da stopaj görmedim. Yarın bir bankayı arayıp soracağım, gerekirse yazıyı düzeltirim:
      AKBANK alım-satımda stopaj var diyor
      http://www.akbank.com/tr-tr/urunler/Sayfalar/Varant.aspx

      Deutsche: Dayanağı yurtiçi kıymet olan pay ve endeks varantları hisse senetleriyle aynı şekilde vergilendirilir. Stopaj sıfırdır. Bunun dışında kalan dayanağı yurtdışı kıymet olan varantlar (örneğin dayanak varlığı döviz yada S&P500 endeksi olan varantlar) %10 stopaja tabiidir.
      https://www.xmarkets.db.com/TR/showpage.aspx?pageID=93

      İş Bankası: her ne kadar hisse senedi ve hisse senedi endeksine dayalı varantlarda %0 stopaj uygulansa da, diğer dayanak varlıklar üzerine düzenlenmiş varantlar stopaja tabi olabilir.
      http://www.isvarant.com/media/33789/varant-kitapcigi.pdf

      Saygılarımla.

      Sil
  17. Yanıtlarınız için teşekkür ederim.
    Bankadan ilgili detayı öğrendiğinizde paylaşırsanız sevinirim.
    Bir sorum daha olacak mümkünse,
    sizce varant alımı yaparken varant üzerinden teknik analiz yapmak mı mümkün mü acaba bana pek olası gelmedi çünkü zaman dilimi çok az.
    Bu nedenle varant alırken teknik analizi yine dayanak olan hisse senedi üzerinden yapmak daha mantıklı sanırım. Sizin yormunuz ne olur ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Günaydım,
      Hisse ve ulusal endekste stopaj yokmuş. Döviz bazlı (örneğin euro, dax, bmw vs'de) varmış.

      Kesinlikle dayanak varlığın teknik ve temel analizinden faydalanıyorum ben.

      Saygılarımla.

      Sil
  18. teşekkür edrim sn darvas,

    siz duyarlılığın yüksek olmasını varant almı için uygun bir parametre

    olarak öne sürmüşsünüz ama düşük olması daha iyi değil mi?

    tanımı gereği varantın 1 kuruş değişmesi için dyanğın değişmesi gereken miktar.
    duyarlılık yüksek olursa dayanak varantın fiyatını değiştirmek için o kadar yükselmesi/düşmesi lazım değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orada eskinden düşük yazıyordu, kafa karışmasına yol açınca ben de yüksek yaptım:)) Şimdi siz de haklı olarak yazıyorsunuz. Yani orada yazarak anlatamıyorum. Galiba bu konu için en iyi yöntem http://www.isvarant.com/hesaplama-analiz.aspx adresine girerek deneme yaparak karar vermek.
      Saygilarimla.

      Sil
    2. Sanırım orta yolu buldum:)

      Sil
  19. Selamlar.

    Anlatımınız ve forum daki her şeye tek tek verdiğiniz cevaplarınız için teşekkür ederim. Bilgilendirme amaçlı çok değerli bir paylaşım olmuş sizinkisi.

    Forum da en son mayıs ayında yorum yapmışsınız. Aralık ayına girdiğimiz şu günlerde size sormak istediğim şu; Bu 6 ay içinde varant kullanarak kara mı geçtiniz zarara mı?

    Saygılar. Kolay gelsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esas ben cok teşekkür ederim güzel sözleriniz icin. Sorunuza çok net olarak cevabım "Evet". Size de kolay gelsin. Saygılarımla.

      Sil
  20. Evet cevabınız çok net olmuş. Okuyup cevapladığınız için teşekkürler. ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın DarvasSwing merhabalar. Bu siralar yakin takip ettiğiniz bir varant varmi :)

      Sil
    2. Merhaba Ali Osman Bey,
      Varant bazinda yok ama her gun yayinladigim yazilarda dayanak varlıklara nasil baktigimi sizlerle paylasiyorum:)

      Sil
  21. Sn. DarvasSwing selamlar. Endeks varantları en yakın viop30 kontratını takip ediyor. Örneğin haziran yarın bittiğinde en yakın kontrat ağustos kontratı olacak. Şuan haziran kontratı 118.000 dolayındayken ağustos kontratı 121.000 dolaylarında. Bu durumda 2 temmuz günü endeks varantlarında ciddi bir oynama mı olacak? Bu konuda net bir bilgi bulamadım. Bu konuyu aydınlatabilir misiniz? Teşekkürler

    YanıtlaSil
  22. ASELSAN alım varanti almayı düşünüyorum kazandırırmi yükselişte

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sadece ASELSAN için değil tüm varantlarda dediğiniz gibi yükselişte alım, düşüte satım varantı almak makul olandır. Fakat hangi varantı aldığınıza göre kazanacağınız miktar değişir.

      Sil
  23. Merhaba Üstad varant olayını öğrenmeye çalışıyorum...Petrol 66 USD iken 0,03 fiyatla PXILA alım varantı aldım...Petrol şu an 67,65 USD ama varant fiyatı hala 0,03...Fiyatın nasıl oluştuğunu tam anlayamadım....

    YanıtlaSil
  24. Merhaba Yusuf Bey,
    Sadece daynak varlık fiyatina gore hareket etmez varantlar (zaman değeri. duyarlılık, teta vs. gibi değişkenlere göre de değişir varant fiyatı). Petrolün fiyati artmış ama parantez içerisinde yazdığım etmenlerden dolayı siz beklediğiniz hareketi görememişsiniz.
    Blogta bununla ilgili yazilari/videolari okumussunuzdur, izlemişsinizdir diye düşünüyorum. Bunun dışında https://www.isvarant.com/piyasa-analiz/varant-analiz.aspx?v=PXIKIV adresinden elnizdeki varantın hangi şartlarda kaç lira olabileceğini görebilirisizi.

    YanıtlaSil
  25. Cevap için teşekkürler Üstad...Parantez içindeki bilgiler artışı düşük tutabilir diye düşünmüştüm ama sandığımdan da karmaşık bir konuymuş..Sanırım varant beni aşan bir sistem...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim ve biraz ilgi vs. gosterecek zamanınız olursa bence yaparsınız ama tercih sizin tabi.

      Sil
  26. ya hem kaybetme riski çok yüksek deniliyor hem de vade sonunda kaç para yatırdıysan onu alırsın zarar yok deniliyor anlamadım ki nasıl iş

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok riskli. Zarar yok diye 1şey yok. Sakin inanmayim. Ornegin tanesini 0,5 TL'den 1000 tane aldiniz. Vade sonunda fiyati 0,3 TL olmuş ise zarar yazdiniz demektir.

      Dayanak varlık (döviz, endeks, hisse, petrol, hisse) artacağını düşünüyorsaniz alim varanti almalısınız (vadeye kalan gün, oynaklık vs. dikkat ederek), dayanak varlık artarsa varantınız fiyati da artar, böylece sattiginizda kar elde ederesiniz.

      Dayanak varlık (döviz, hisse, petrol, hisse) düşeceğini düşünüyorsaniz satim varanti almalısınız (vadeye kalan gün, oynaklık vs. dikkat ederek), dayanak varlık düşerse varantınız fiyati da artar, böylece sattiginizda kar elde ederesiniz.

      Sil
  27. Kaldıraç kısmını anlamadım birde vade sonunda anlaşılan fiyatın bu günkü piyasadan çok yuksek olan varantların alım değeri daha düşük.. Yani burda alım varantın da vadededen önce satmak ve esas fiyatı önemli akbnk 7leri olan temuuz vade deki adet fiyatı 0.18 TL halbuki ayni vade 31 temmuz daki uzlaşma fiyatı 5.20 olan nın fiyatı 0.80 yani erken bozmak kaydıyla 7 den uzlaşma 0.18 fiyat daha avantajlı çünkü bu gün 5.50 olan akbnk başa baş fiyatı diğerinde 6.30 a geliyor..çok iyi çaktırmadan ütmeye çalışan bir piyasa yapıcı var .....bir ornek diyelim 100 bin TL mız var 20 bin tlnile varant aldık kıyaslamasını foreks ile yapsaniz bir hisse ornegi ile

    YanıtlaSil
  28. Eğer 5.20 te duserse akbnk 0.18 olan fiyat eksye mi düşecek 0,18-0.30 ..yada 4.5 olsa akbnk 5.20 den olan uzlasma fiyatlı kontratn yerine yenileri mi çıkıcak....çıkarken ok diyelim akbnk oldu karımız 0.18+ kar 0.50 =0.78 oluşucak total deger..yani 0.78/0.18 yaklaşık 4 katı yapmış oluyoruz parayı...ama akbnk 4.5 olursa 0.18 fiyat kaç olucak eksimi olucak .Onu anlamadım varantvakbnk sitesinde bu
    kodu ABIED.V ...ve 31 temmuz 2019 vadeli ve https://www.isvarant.com/piyasa-analiz/varantsecer.....ben sevemedim yeşil olanlar içinden ...ABIED.V adlı varant analizde gözüküyor ama sindi diğer seçme listesinde şu an gözükmüyor ...banacen mantıklı uzlaşma fiyatından ziyade vade sinden önce sizin dediğimiz gibi teta katsayı artacağı için vade sonunda bir 15 gün önce çıkmak gerekiyor olduğundan 0.18 olan...duyarlılıkda bunda en yüksek 0.0390 sizin seçiminizi lütfen yazınız yada bu yeşil orta vadeliler için uzun pozisyonlu hangisini seçerdiniz...kıyaslama diğer arkadaşlar içinde çokbiyi bir ornek olur ..bir haftadır okuyorum bu petrolde uzun olmasına ragmen artışa ragmen kaybeden arkadaş gibi olmamak bir kaç seçenegi kıyasalasak örneklerle dayanak fiyat hissec,uzlaşma fiyatı ,vade tarh...duyarlılık teta kats vs hepsini bir örnekde görsek çok iyibolur hem bence buraya bayağı bir ziyaretçi gelir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle geç cevap verdiğim için özür dilerim, bir süredir iş sebbiyle piyasalari cok az takip ediorum. Temel kural olarak vadesi doldugunda bir varant fiyati kaç lira ile o fiyattan banka size ödeme yapar. Ornegin 0,3 aldıgınız varant, 0,18 ile omrunu tamamlamış ise 0,18 x elinizdeki adet kadar ödeme alırsınız. 15 gün kuralını ben de takip ederim. Eski varantin elinizde olmasi size yeni çıkan varantın elinizde olmasını sağlamaz. Yani varant ölmüştür artik.

      Bugun varant alacaks olsam Temmuz vadeli varant alırım. örneğin 0,04 gibi fiyatlardakini almam. Terste kalırsanız iyice fiyat düseceği için. Varant seçerken varantın fiyatından önce vadesine ve kullanım fiyatina bakarım. Örneğin bugun temmuz vadeli akbank alım varantlarından bir tanesinin (ABDCNV) kullanım fiyati 6 Tl. Akbank hissesinin fiyati 6,06. ABDCNV vadesi de temmuz ayninin sonunda bitiyor. Ben bu varanti seçerim.

      Başka bir kesim temmuz sonuna kadar akbankın bir ara 7 tl yi göreceğini öngörüyorsa ABDCPV'yi seçer. Ben bu yolu izlemem. Çünkü benim seçtiğim varant akbank hissenin fiyatinin değişimine çok daha fazla tepki verecektir.

      Benim seçtiğim varan, eğer akbank 15 temmuz 7 TL'yi görürse yaklaşık %82'İ kazandırır.Diğeri ise yaklaşık %77 kazandıracaktır. Fakat örnekler artınca benim seçtiğimden çok ya a az kazandıracak varantlar mutlaka bulunur.

      Sil
  29. Elimde bir varant var vadesi cuma doluyor 0.01oldu satamıyor bu elimde mi patlamış oluyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaniltmak istemem ama büyük bir ihtimalle evet:(

      Sil
  30. Varant Kumardır,
    Hisseniz deger kaybetse beklerseniz yerine gelir,
    Varantta böyle birşey yok kaybettiğinizle kalırsınız.

    YanıtlaSil
  31. http://www.piyasayorumu.com/news/mehmet-eko/varant-mi-hadi-canim-sende/

    YanıtlaSil
  32. Kardeşim kolay gelsin ben varantı satıyorum zarar da ama işlem sonunda iptal ediyor satış olmuyor yatırım danışmanıyla konuşuyorum diyorki varantınıza alıcı olmadı o yüzden satılmıyor.birde limitli fiyat piyasa. Fiyatli piya limitli fiyat nasıl oluyor bunların hangisi tercih edilmeli teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Varanti ihraç eden kurum (DB veya İs Yatirim) varanti almak zorundadir. Bence yatirim danismaninizla bu konu hakkinda tekrar gorusseniz iyi olur. Bol kazanç dilerim.

      Sil
  33. Blogu daha aktif kullansaniz yada twetter watsapp vb aninda mesajlasma ne guzel olur hareket gelir.varant bilen ve fikir veren cok az hatta yok.size ihtiyac var

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Twitter'i kulannıyorum firsat buldukca, blog icin bu ara pek zamanim olmuyor:(
      Cok tesekkur ederim.

      Sil
  34. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  35. Pgddsv alım varantini hissesi pegasus 66 lira iken 0,380 aldım. Hisse 68 liraya çıkmasına karşın benim varant 0,29 a gerileyerek zarar yazdı. Vade bitiş şubat 2020 sonu. Alış tarihim de yine şubat başı. B3nim atladigim nokta nedir ? Şu an karda olmam gerekmez mi bilgilerinizi bekliyorum iyi çalışmalar

    YanıtlaSil
  36. ustalarım lütfen cevap rica ederim..% 10 stopaj ile ilgili olarak
    ben gün içinde 1000 tl brent varantı aldım diyelim bunu 1 kurus üstüne sattım 1100 TL ye ...bu durumda kazancım 100 tl ama % 10 alım satım stopaj var ise -200 zarar mı oluyor + komisyonlar bumudur arkadaslar eger öyle ise biz ayvayı yemişisz ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yıkarıda açıklama var. Temel kural olarak gelir olursa vergi verilir. Ayrica ekstrenizde kesintiyi gorebilirsiniz. 200 filan gormeyeceksiniz rahat olun lütfen

      Sil
  37. İyi akşamlar ustalarım ben bu varant işinden hiç anlamıyorum tesadüfen gördüm hisse gibi sandım bu ne dır ne değildir derken 1200 TL'lik tpaab almış bulundum 0.12tl fiyat ve şuan 0.50 tle düştü. Şimdi sorum şu acaba bütün varant lar da vade varmı ben bunu 0.12 TL üzerinde satsam kar yapar mıyım yani bunu vadesi bitene kadar kar görüp satmam mı gerekiyor? Vadesi varsa eğer bitince tüm para zarar mı olacak lütfen bilgi verir misiniz? Teşekkür edeeim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vadesıne kadar satmazsanız, uzlasma fıyatı uzerınden elınızdekı varant*uzlasma fıyatı kadar para alırsınız.

      Sil
  38. Slm benimvarantin vadesi doldu ama zararda olmasina ragmen satamadim biste girildi yazdi gun sonunda gerceklesmedi yazdi normalmi bu durum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazdiginizdan anladim kadaryla, vadesi doldugu icin satamamissinizdir muhtemelen

      Sil
  39. Akbank sms ile kredi mi arıyorsunuz? Tıklayın: akbank sms ile kredi

    YanıtlaSil
  40. Merhaba, diyelimki elimizde varant var ve satamadan vadesi doldu bu durumda varant bir sonraki aya devir olur mu yoksa hangi orandaysa i fiyattan elimize varantin nakit değeri mi geçer

    YanıtlaSil